Klaarmaken voor de herbouw
Nadat ik alle verbrande onderdelen en bedrading had verwijderd was de auto nog steeds smerig. Een snelle handwas maakte al een groot verschil.
Dus eind augustus 2022, iets meer dan een jaar na de brand, was de auto schoon genoeg om weer naar binnen te gaan.
Het polijsten en schoonmaken van de roestvrij stalen bumpers was vrij eenvoudig. De motorruimte bleek een grotere uitdaging te zijn. Ik heb verschillende oplosmiddelen en reinigingsmiddelen geprobeerd, maar de rookresten waren moeilijk te verwijderen. Ook schuren lukte niet omdat het vuil dan in de verf kwam en zich overal verspreidde. Ik wilde niet teveel met een staalborstel werken. Op de meeste plaatsen waren de zinklaag, de epoxy en zelfs de bovenste verflaag nog in orde, dus dat wilde ik behouden. Maar op sommige plaatsen waren al deze lagen weggebrand en was er oppervlakte roest.
De oplossing: droogijsstralen
Een tijdje geleden liet Robbert-Jan me weten dat hij droogijsstralen heeft toegevoegd aan zijn portfolio (kijk op stralenmetdroogijs.nl en zijn Facebookpagina). Ik kwam tot de conclusie dat dit wel eens de perfecte aanpak voor de Volvo zou kunnen zijn.
Droogijs is in feite bevroren CO2. De combinatie van de impact en de thermische schok maakt vuil en zachte materialen zoals roest en tectyl los. Het verwijdert roest niet volledig, dus de gebieden die te roestig zijn moeten wellicht worden behandeld met traditioneel straalmiddel.
Het proces van droogijsstralen
Het droogijs zelf wordt extern geproduceerd (vaak met behulp van CO2 dat uit industriƫle processen wordt opgevangen) en kan enkele dagen worden bewaard/opgeslagen. Het droogijs gaat in de straalmachine.
Geen stof, alleen schoonmaken
Het grootste nadeel van deze aanpak is wellicht dat door de afkoeling van het metaal water aan het oppervlak condenseert. Maar verder is het geweldig!
Alle losse stukjes en vuil worden verwijderd en alleen de harde onderlaag blijft over. Hieronder zie je dit in twee video’s.
Zoals je ziet verwijdert het geen diepere roestlagen. Dus Robbert-Jan heeft de roest in de motorruimte met traditioneel straalmiddel verwijderd en behandeld. Dus nu is de auto weer schoon, klaar voor het herbouwen!
Bedankt Robbert-Jan!