Droogijsstralen voor een frisse start

Klaarmaken voor de herbouw

Nadat ik alle verbrande onderdelen en bedrading had verwijderd was de auto nog steeds smerig. Een snelle handwas maakte al een groot verschil.

Gestripte Voltvo motorruimte
Gestripte Voltvo motorruimte
De Voltvo met de hand wassen
De Voltvo met de hand wassen

Dus eind augustus 2022, iets meer dan een jaar na de brand, was de auto schoon genoeg om weer naar binnen te gaan.

Voltvo gestript en gewassen

Het polijsten en schoonmaken van de roestvrij stalen bumpers was vrij eenvoudig. De motorruimte bleek een grotere uitdaging te zijn. Ik heb verschillende oplosmiddelen en reinigingsmiddelen geprobeerd, maar de rookresten waren moeilijk te verwijderen. Ook schuren lukte niet omdat het vuil dan in de verf kwam en zich overal verspreidde. Ik wilde niet teveel met een staalborstel werken. Op de meeste plaatsen waren de zinklaag, de epoxy en zelfs de bovenste verflaag nog in orde, dus dat wilde ik behouden. Maar op sommige plaatsen waren al deze lagen weggebrand en was er oppervlakte roest.

De oplossing: droogijsstralen

Een tijdje geleden liet Robbert-Jan me weten dat hij droogijsstralen heeft toegevoegd aan zijn portfolio (kijk op stralenmetdroogijs.nl en zijn Facebookpagina). Ik kwam tot de conclusie dat dit wel eens de perfecte aanpak voor de Volvo zou kunnen zijn.

Droogijs is in feite bevroren CO2. De combinatie van de impact en de thermische schok maakt vuil en zachte materialen zoals roest en tectyl los. Het verwijdert roest niet volledig, dus de gebieden die te roestig zijn moeten wellicht worden behandeld met traditioneel straalmiddel.

Het proces van droogijsstralen

Het droogijs zelf wordt extern geproduceerd (vaak met behulp van CO2 dat uit industriƫle processen wordt opgevangen) en kan enkele dagen worden bewaard/opgeslagen. Het droogijs gaat in de straalmachine.

Droog ijs voorraad
Droogijsmachine vullen

Geen stof, alleen schoonmaken

Dry ice cleaning by Robbert Jan

Het grootste nadeel van deze aanpak is wellicht dat door de afkoeling van het metaal water aan het oppervlak condenseert. Maar verder is het geweldig!

Alle losse stukjes en vuil worden verwijderd en alleen de harde onderlaag blijft over. Hieronder zie je dit in twee video’s.

Zoals je ziet verwijdert het geen diepere roestlagen. Dus Robbert-Jan heeft de roest in de motorruimte met traditioneel straalmiddel verwijderd en behandeld. Dus nu is de auto weer schoon, klaar voor het herbouwen!

Voltvo ready for rebuild

Bedankt Robbert-Jan!

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate