Afgelopen week heb ik een donor combi casco gekocht en opgehaald als plaatwerk donor. Omdat deze nu ook binnen stond is het er wel erg vol dus ben ik meteen begonnen met slopen. Allereerst het linker achterscherm. Doordat de rechter er al af was, kon ik mooi zien waar bij precies vast zit en hoe ik hem het beste los kon halen. Mijn nieuwe splijtspatel kwam hierbij goed van pas.
Het scheelt dat nu de achterliggende plaat en de auto zelf niet in tact hoeft te blijven. Het gaat mij alleen om het behoud van de delen die ik eraf haal. Daardoor gaat het een stuk sneller. Respect door degene die het rechter scherm er zo mooi en precies af heeft gekregen, dat kost veel tijd.
Ook het voorste deel van de wielrand heb ik er netjes af kunnen halen. Alleen het “deskeltje” aan de kopse kant is kapot om zo die aan het achterscherm heel te kunnen laten. Nu heb ik in elk geval wel een stuk reparatieplaatwerk met perfecte pasvorm, het is namelijk nog origineel.
Bij mijn combi is het buitenste gootje waar het rubber in vastzit op sommige plekken erg slecht. Nu is deze wel nieuw te koop, maar ik heb hem er toch maar in z’n geheel af gehaald.
Opvallend hoeveel roest daar dan toch onder blijkt te zitten.
Daarna het dak in z’n geheel eraf gehaald.
Ik ga dit niet bewaren dus als iemand interesse heeft, laat maar weten. Hij is aan de randen gestraald. Staat in de epoxy/zinkprimer. Er zit wat werk aan bij het rechter achterscharnier, de raamrand vooraan en er heeft ooit een antenne op gezeten. Verder volgens mij wel een strak en bruikbaar dak.
Omdat ook de dorpels nog 90% origineel zijn, haal ik die er ook af. Even de auto in het midden nog ondersteund en vervolgens de binnendorpel stuk geslepen om zo de buitendorpel over te houden.
Wat een straalgrit komt er nog uit, dat spul zit echt overal, tot in de B-stijl.
De andere dorpel er ook afgehaald en vervolgend de nog bruikbare vloerdelen en de chassisbalk.
Dit heb ik door de dwarsbalk gedaan. Is wel wat meer werk, maar dan blijft het grootste deel bruikbare vloerplaar over. De auto doormidden gehaald en op dezelfde manier ook rechts eruit gehaald.
Misschien dat ik de vloerplaten nog losboor en de dwarsbalkjes van de chassisbalk af haal om het makkelijker te kunnen bewaren.
Aan de achterkant is niet veel eer meer te behalen.
Wel bewaar ik de achterste vloerplaten. Deze waren ook nog prima. De kont er eerst even afgehaald voor het gewicht. Misschien dat ik de achterplaat er nog afhaal om te hergebruiken al is die niet meer helemaal origineel. Om de delen makkelijker af te kunnen voeren heb ik de achterkant nog wel even door midden gehaald.
Alle bruikbare delen zijn er nu wel ongeveer af, inclusief de al vervangen veerschotel, alle kriksteunen en de accubak.
Nu alleen nog even de te hergebruiken delen “schoonmaken”.