In de categorie “better safe than sorry” heb ik uit voorzorg de distributieriem van mijn Volvo 940 met B230FK motor vervangen. Afgelopen woensdag had ik al de benodigde onderdelen gehaald bij Timen Smit. Mede dankzij zijn poelie tegenhouder tool was het een fluitje van een cent. V-snaren van aicro, dynamo en stuurbekrachtiging eraf, onderste poelie op 0 en daarna eraf, kappen eraf. Vervolgens de spanrol fixeren en de oude riem eraf halen. Dan is het belangrijk om niks te verdraaien en de nieuwe riem erop te leggen.
De oude spanrol. Die hoef je niet altijd te vervangen, maar kost niet veel extra, dus ik doe het wel meteen.
De teller was net 100 km de 460.000 gepasseerd. Bij de distributieriem zat ook een sticker. Hier kon ik de huidige kilometerstand, datum en stand waarop hij weer vervangen moet worden noteren. Dat is pas bij 535.000 km.
Na de goede tips die ik op het forum van de Volvo 700 vereniging kreeg bij het repareren van mijn airco, ben ik lid geworden van die club. Toevallig kreeg ik vandaag het magazine “Factor 700” in de bus met daarin een artikel over het vervangen van de distributieriem van de 700 en 900 serie.
Dat kwam mooi uit! Het stond me bij dat er een voorgeschreven aanhaalmoment is voor de moer van de spanrol van de keer dat ik de distributieriem van mijn Volvo 240 verving. Dit kon ik in de Haynes voor de 940 echter niet meer terugvinden en ook de handleiding distributieriem vervangen op de 700-site vermeldde geen aanhaalmoment. Gelukkig stond dit in het artikel wel beschreven, namelijk 50 Nm.
Waar ik nog niet aan toegekomen ben is de motor even stationair laten draaien, de moer van de spanrol lossen en weer vastzetten. Dat moet dus nog even.