Op het Volvolvo forum kreeg ik een aantal goede tips naar aanleiding van de compressiemeting van mijn B23E. Bij dit type motor blijkt de eindcompressie een stuk lager te zijn dan bij een B20. Voor een B23E is een compressie van ongeveer 10 bar gebruikelijk bij nieuwe motoren en moeten gebruikte motoren minimaal 9 bar hebben.
Vreemd genoeg heeft mijn motor dus op de meeste cilinders een veel te hoge compressie. Dit zou kunnen komen door teveel koolafzetting, maar ook door een verschoven distributieriem. Daarom voor de zekerheid de distributieriem maar even los gehaald en alle controlepunten nagelopen.
Een mooi voorbeeldplaatje van hoe het hoort:
Het tandwiel voor de ontsteking heeft denk ik niet helemaal goed gestaan. Maar goed, de anderen stonden wel goed ten opzichte van elkaar dus in de praktijk was er geen verschil. Het tandje scheeft voor de ontsteking kon precies met stellen van de verdeler opgelost worden.
Daarna nog maar eens compressie gemeten. Weer dezelfde hoge waarden:
Cilinder 1= 12 bar
Cilinder 2= 12,5 bar
Cilinder 3= 9 bar
Cilinder 4= 12,5 bar
De waardes liggen al wat dichter bij elkaar in de buurt. Nu zou het wellicht nog kunnen dat de hoge compressie komt door te weinig klepspeling. De kop is uitgesteld, dus dunnere plaatjes is helaas geen optie. Daarom toch maar het complete blok wisselen. Kan er meteen een AW71L onder. Dan kan ik dit blok later nog wel weer in orde maken met een vervangende kop.