Na mijn zoektocht van welk scherm en welke plek was ik uitgekomen op een ADU5 van Ecu Master iets verzonken bovenop het dashboard. Zeg maar analoog aan waar een 123GT toerenteller geplaatst wordt.
Daarom een steuntje getekend.
En deze laten lasersnijden bij 24/7 Tailorsteel.
En daarna proefpassen op het dashboard.
Toen ik het thuis liet zien zei m’n vrouw: “Zo in het zicht?! Dat wil je toch niet?” En ergens heeft ze natuurlijk gewoon gelijk. Niet voor niets heb ik zo hard geprobeerd om hem onder de hobbel of in het dashboard te plaatsen. Maar ja, deels was dat ook met de 7″ ADU als uitgangspunt en ik heb uiteindelijk de 5″ gekocht.
Dus toch nog maar weer eens opnieuw gekeken of hij dan niet toch in het dashboard paste mét behoud van de sierlijst.
Het zou moeten passen….
Dus het verrotte test dashboard nog weer eens uit de oud ijzer hoek gehaald en het leek inderdaad haalbaar.
Dus even iets verder een prototype gemaakt en in de auto gepast met het scherm in het midden en de kachelbediening iets naar rechts.
Past inderdaad precies, maar om hem helemaal vooraan tegen het dashboard te maken steekt de onderkant behoorlijk uit.
Dat vind ik dan weer minder mooi dus hij moet dan wel iets verdiept komen te liggen.
Zou ook nog precies moeten kunnen. Is dan wel wat lastiger met de zeven ledjes en in het bijzonder de lichtsensor voor automatische helderheid instelling. Dus met het scrap dashboard nog maar eens een probeersel gemaakt.
Ja, dan kon hem wel eens gaan worden! Dus dat probeer stukje nog even in het dashboard gehecht en in de auto gekeken.
De sierstrip ligt wat scheef en hij moet in het midden natuurlijk, maar in de basis leek dat idee te gaan werken, dus aan de slag gegaan met een nieuw voorpaneel.
Het boren van perfect ronde en perfect uitgelijnde gaten bleek nog niet eenvoudig.
Bleek deels te komen doordat mijn tekening die ik als mal gebruikte niet helemaal klopte.
Maar goed dat ik niet had gekozen om hem hiermee te laten lasersnijden. Nog even gekeken of ik zonder de sensor zou kunnen en bijvoorbeeld een analog in gebruiken als bron voor auto brightness, maar dat kon niet. Wel kwam ik een 180 graden rotatie optie tegen. De bovenkant is net wat slanker dus dat is handig voor het verminderen van de benodigde verzinking.
Met een bijgewerkte tekening nog een poging gedaan om handmatig een paneel te maken (anders liet ik hem alsnog lasersnijden).
Deze keer goed genoeg rond en recht genoeg boven elkaar.
En ook de uitlijning op het scherm was nu goed dus was het tijd om de slijptol ik het dashboard te zetten.
Nog even proefpassen in de auto. Voor het naar binnen vallende deel bovenaan heb ik dezelfde hoek aangehouden als bij de schuiven voor de kachelbediening.
Dus daarna gehecht, gelast en weer gepast.
En weer in de auto gezet en het scherm voor het eerst aangezet!
Goede kijkhoek en past inderdaad precies. Rechts ervan de kachelbediening erin gezet.
Om het scherm op bovenstaande manier te kunnen passen moest ik echter een heel klein hoekje van de connector afhalen en dan nog zat hij strak tegen de ruitenwisser motor. Dat zat me niet lekker. Daarom besloten om het scherm toch andersom te draaien. De connector zit namelijk niet in het midden. Dus de gaatjes weer dicht gelast en de onderkant open geslepen.
Door de opvulstrip van de airco underdash unit aan het dashboard te lassen kon ik onderaan iets meer ruimte maken en paste het scherm er omgedraaid in. Deze keer alleen gaatjes geboord voor de lichtsensor en connection status led.
Ik bleek nog een paar mm meer ruimte te kunnen maken onderaan. Hierdoor ontstond er ruimte voor ook bovenaan een klein vlak randje. Dus de gaatjes nog een keer dicht gelast en het scherm nog iets lager geplaatst. Randje toegevoegd en de gaatjes weer geboord.
Zo, nu ben ik tevreden met het resultaat.
Informatie voor bestuurder
Het voordeel van het naar het midden in het dashboard verplaatsen van het scherm is dat er minder afleiding is voor de bestuurder. Het nadeel is echter dat de direct voor het rijden relevante parameters niet meer in één oogopslag zichtbaar zijn. De EV econometer en SOC wijzer op basis van een oude tankmeter zoals ik die eerder uitgewerkt had is dan niet voldoende nauwkeurig.
Daarom eens gekeken of ik niet een klein schermpje kwijt kon op die plek in de originele snelheidsmeter.
Na wat zoeken een OLED schermpje gevonden en erin gemaakt. Past precies!
Op de plek van de temperatuurmeter komt er ook nog een. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar op die kleine schermpjes komt dan:
- Resterende accucapaciteit in %
- Actueel verbruik in Wh/km
- Geschatte resterende range in km
- Opgenomen vermogen in kW
De rest kom dan op het grote scherm, dus bijv.
- Motor, controller en batterij temperaturen
- Visualisaties van verbruik
- Batterij module voltages en individuele cel voltages
De Volvo C30 electric biedt wel leuke inspiratie. Dat is alleen iets voor later, eventueel zelfs na de keuring. Als de hardware er zit kan ik dat later wel invullen.
Jonge jonge wat een werk alleen al voor het plaatsen van een dergelijke display. Heel bijzonder!