Al langere tijd was ik bezig met de oriëntatie voor een scherm voor het weergeven van de informatie en status met betrekking tot het elektrisch rijden. In de door New Electric omgebouwde Volvo 240 zit een EVIC display.
Mooi ingebouwd en in die tijd zo’n beetje het enige wat er te koop was. Helderheid en kijkhoek waren echter niet ideaal.
Daarna een tijd een oogje gehad op de Opus A3e touch van Topcon. Die lijkt op de onderstaande.
Zo zou de informatie op het scherm er dan uit kunnen zien.
De software om die layout aan te passen en hem te programmeren vond ik echter weinig intuïtief en lastig om mee te werken.
Vervolgens een een kijkje genomen in de hoek van de Raspberry Pi, een compacte mini computer waar een Linux variant op draait. Dus eerst maar eens wat dashboard spul in huis gehaald om wat te passen en meten.
Ik wil de originele snelheidsmeter behouden, maar dan met wat aanpassingen voor elektrisch. Zo wordt de temperatuurmeter een econometer en de tankmeter de ‘state of charge’. Ook vervang ik de Oil en Amp lampjes omdat je deze niet mag herbestemmen met een nieuwe betekenis. Al een mooi passend lampje gevonden voor batterij waarschuwing.
Ik wil dus ergens naast de originele snelheidsmeter het scherm met de aanvullende informatie plaatsen. Onder de ‘hobbel’ net als bij de Volvo 240 vind ik wel een mooi idee. Voor de Raspberry Pi is een mooi 5″ TFT touchscreen te koop met goede helderheid en kijkhoek. Dus maar eens een dummy gemaakt.
Dat oogt best mooi, dan kan de originele sierlijst er net onderdoor. Vraag is echter, hoe is de zichtlijn in de auto?
Hmm, dat valt wel tegen. Nu zit je in deze Amazon door de 164 stoelen relatief ver naar voren, maar ideaal is het niet. Ook nog even getest met een daadwerkelijk schermpje.
Dan zit hij toch wel aardig achter het stuur. Iets verder naar rechts is dan beter.
Dan wordt de hobbel best breed, maar zou kunnen.
Dus maar eens een Raspberry Pi en schermpje gekocht om te proberen.
En dat pakt best mooi uit!
Vervolg vraagstuk is dan wel, hoe zorg ik er dan voor dat ik de relevante informatie op het scherm krijg. Van scratch programmeren in Python gaat wat ver. Dus gekeken naar bruikbare concepten. Daarbij kwam ik uit op:
Carberry.it
Draait op Raspberry Pi met een extensie/hat waardoor je hem aan het CAN-BUS netwerk kunt koppelen.
Meer info en details op carberry.it
Autopi.io
Is nog wat uitgebreider dan de bovenstaande omdat deze extensie/hat voor Raspberry Pi niet alleen een CAN-BUS component heeft maar (de meest uitgebreide) ook een 4G modem.
Meer info en details op autopi.io
Bij die systemen is echter weer de vraag hoe moeilijk of makkelijk het is om de inhoud en indeling van de schermen aan de passen naar mijn wensen. Zelf een CAN-BUS hat koppelen aan de Raspberry Pi en dan van scratch zelf een interface ontwikkelen is me echter ook te complex.
ECU Master ADU (Advanced Display Unit)
Mischa had de ADU van ECU Master liggen en raadde me die aan. Het is een robuust scherm uit de autosport.
Hij is beschikbaar in twee formaten, 5″ en 7″.
Hij heeft naast de CAN-BUS aansluiting ook 15 te programmeren LED’s, 8 analoge inputs, 8 digitale inputs en twee outputs. Naast display is het dus ook nog een PLC voor bijvoorbeeld doen van wat berekeningen.
Intuïtieve software
Er zit software bij om de scherm indelingen te maken. Op aanraden van Martijn (van de Volvo 240 Classic Electric) eens wat inspiratie opgedaan bij de Volvo C30 electric. Daar ziet het scherm voor het opladen er als volgt uit.
In no-time had ik dat soort van nagemaakt.
Maar (hoe) past het?
Al met al dus een mooie en veelbelovende optie. Dat het een veel robuuster scherm is van de TFT van de Raspberry, impliceert echter ook dat hij groter is. Die van Mischa even overgetrokken en van hout een dummy gemaakt om eens te oriënteren. Nog vasthoudend aan het idee van ‘onder de verhoging’ samen met de originele snelheidsmeter zag ik twee opties:
Het scherm boven de sierlijst plaatsen en de originele teller verhogen zodat ze bovenaan gelijk uitlijnen.
De teller op de originele hoogte behouden en het scherm meer in het dashboard plaatsen en daar dan de sierlijst onderbreken.
In dat laatste geval zou de zichtlijn wel eens niet ideaal kunnen zijn. In beide gevallen moet de kachelbediening naar rechts verplaatst worden. Van Paul kreeg ik nog een mooi voorbeeld van een Amazon dashboard met een verlengde verhoging.
Andere opties / suggesties waren nog een pop-up display.
Of wellicht in z’n geheel een Katterug dashboard gebruiken omdat die sowieso al een groter deel van de snelheidsmeter in het zicht heeft. Of gewoon heel eenvoudig voor/bovenop het dashboard zoals je doorgaans ook een 123GT toerenteller positioneert.
In elk geval geconcludeerd dat de 7 inch versie wat aan de grote kant is. Komt bij dat omdat het een ondersteunend scherm is er toch niet zo heel veel informatie op hoeft. En zoals Erik concludeerde, aangezien van de 7″ en de 5″ de resolutie beide 800×480 is, wordt de pixelgrootte op de 7″ wellicht wat groot. Tot slot heeft de 5″ de beste helderheid. Dus verder gegaan met een 5″ mockup.
Daarna maar gewoon de knoop doorgehakt en bij/via Garage71 een 5″ exemplaar aangechaft.
En eens een beetje verzonken in het probeer dashboard gezet.
Misschien nog iets verder naar voren, maar dat gaat hem wel worden denk ik. Of toch gewoon helemaal bovenop het dashboard dekje?
Omdat het dashboard in mijn combi toch ook al beschadigd was nog even de proef op de som genomen.
Dat heeft denk ik mijn voorkeur. Wat denken jullie? Op het dashboard of er iets in verzonken? Opmerkingen en suggesties zijn welkom.
Gaaf werk Lars, ik ga voor de iets verzonken versie! Groeten, Jaap