DC-DC converter geplaatst, flowtest en steun batterijenbak

De laatste blogpost over mijn ev-combi project is alweer van bijna een maand geleden. Ik was naast m’n werk even druk met wat anders, namelijk een pizzaoven bouwen (fotoverslag).

Tussendoor wel wat kleine dingen kunnen doen. De voorste batterijenbak steun waarmee ik al een begin had gemaakt zit erin. De bodyplaatjes die ik had laten lasersnijden in de auto gelast en draad erin getapt.

Draad tappen bodyplaatjes

De plaatjes aan de dwarsstang gelast. Deze is zo eenvoudig uitneembaar én goed vast te zetten (uiteraard wel met een extra borgmoertje).

steunstang batterijenbak vooraan

Nu is er tussen de batterijenbak en de motor een vrije ruimte van 14 mm en aan de bovenkant ook. Past precies dus.

afstand motor

Mijn dummy box heeft nog een bodem van 12 mm dus daar win ik ook nog wat hoogte.

Flowtest en ijken flowsensoren

Voor de koelcircuits wilde ik aanvankelijk drie Pierburg CWA 50 pompen gebruiken. Alhoewel ik die inmiddels dynamisch kan regelen is dit type pomp voor het controller circuit wat aan de grote kant. Als alternatief ben ik aan de slag gegaan met een kleinere pomp, een Bühler 1.24.021.

Buehler 1.24.021Buehler pomp 1.24.021

Deze levert maximaal 13 l/min bij een drukval van 0,14 bar en trekt dan maar 1 ampère.

Van Eltrex Motion (dealer van Bühler voor de Benelux) kreeg ik als service gratis twee connectoren toegestuurd terwijk die normaalgesproken niet los te verkrijgen zijn, dank!

Buehler pomp connector

Daarmee kon ik een mooie test opstelling maken. De flow varieerde nog wel aanzienlijk.

testopstelling Buhler pomp

Daarop eerst maar eens een opstelling gemaakt om de flowsensoren te kunnen ijken. Met de nodige hulp kunnen meten dat de pomp 20 liter in 1:31 minuut deed dus inderdaad 13,2 liter/min.

meten flow

Met die waarde als uitgangspunt heb ik ook de flowsensoren geijkt. De pulsfrequentie die je gebruikt in de Arduino code is 7,5.

arduino code flowsensor2

De ijkwaardes liepen uiteen van 7.05 tot 7.55. Volgende stap is een flowtest in de daadwerkelijke opstelling dus met de controller en DC-DC converter, maar dan weet ik in elk geval dat ik betrouwbaar meet.

Update

Inmiddels heb ik een flowtest gedaan door de DC-DC converter en controller en dan haalt dit pompje een flow van 11 liter per minuut.

flow 11lmin door controller en dc

Lijkt me prima dus.

DC-DC converter geplaatst

Aanvankelijk dacht ik dat vooraan voor de controller een mooie plek was voor de DC-DC converter, maar opeens zag ik een nog mooiere plek waar hij stabieler te monteren is: op de plek van de oude kachel.

DC DC op plek oude kachel

Nu begint echt de fase van het vastleggen van keuzes en verkleinen van het aantal vrijheidsgraden. Dus hup, weer de slijptol in de auto.

gat gezaagd voor DC DC controller

Met een houten mal een steun voor de DC-DC converter gemaakt.

steun DC DC met houten mal

Het randje heb ik rondom voor de stevigheid haaks omgezet.

rand haaks omgezet

Vervolgens de steun erin gelegd om de positionering en in het bijzonder vrije ruimte tot de batterijenbak en aan de binnenzijde bij de ruitenwissermotor te controleren.

gehecht en passing controleren

Dit bleek inderdaad allemaal mooi uit te komen, dus daarop afgelast.

steun DC DC zit erin

De lassen nog even netjes afwerken, maar de DC-DC converter heeft een plek.

DC DC converter heeft een plek

Update

Inmiddels is het montageframe voor de DC-DC converter netjes afgewerkt.

DC DC mounting afgewerkt

Verwarming vraagstuk

Het volgende vraagstuk is ondermeer de verwarming. Ik heb een hoog voltage PTC heater.

Mahle Behr HV heater

De originele kachel heb ik opgeheven en op zich was de capaciteit van de ventilator daarvan toch al niet optimaal. De combi heeft nog een aardig volume.

De vraag is dus nu, welke ventilator is geschikt?

Zou een forse computerventilator volstaan of kan ik beter meteen kiezen voor een centrifugaal blower zoals je vaak aan airco verdampers ziet? Ik overweeg om voor de voorruit ontwaseming (en als standkachel) twee 12V heaters/blowers van 150W ieder te installeren. Deze hoogvoltage PTC heater dient dus vooral als verwarming van de ruimte. Naast het ventilator vraagstuk is er natuurlijk ook nog het uitblaas vraagstuk. Gewoon zo onder het dashboard vandaan laten waaien of nog (richtbare) uitblaas openingen maken?

Suggesties zijn welkom.

2 gedachten over “DC-DC converter geplaatst, flowtest en steun batterijenbak”

  1. Leuk Lars. Qua ventilator iig niet aan de kleine kant gaan zitten. Beter om wat extra capaciteit te hebben. Tav uitblaaspunten (naast ontwaseming) zou je idd gewoon ergens onder het dash richting de voetjes kunnen blazen m.i.

    Beantwoorden
  2. Dankje Ben! Inmiddels heb ik mijn oog laten vallen op een Spal 008-A100-93D-3SP centrifugaal ventilator. Trekt tot 5A en levert dan 260 m3/h. Een computerfan doet tot iets van 30 m3/h. Voordeel van de Spal is tevens dat hij een ingebouwde weerstand heeft waarmee hij met een 4-standen schakelaar eenvoudig op 3 snelheden gezet kan worden. Dan is het een kwestie van een doosje om de heater, de blower aan de ene kant en een roostertje aan de andere kant en blazen maar.

    Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate