Parallel aan het restauratiewerk ben ik bezig met het verder uitwerken van de elektrische combi en dan in het bijzonder het elektrisch schema.
Oplaad strategieën
Ik implementeer twee manieren van opladen:
- Mennekes 1-fase
- CHAdeMO snelladen
Ieder met een eigen stekker/connector.
Mennekes type 2 met lader in de auto
De Mennekes type 2 socket is geschikt tot 32 Ampère en dan kun je op krachtstroom met 1 fase met een vermogen tot 7,4 kW laden. Hierbij vormen de lader in de auto en de stroombron de bottleneck. Ik gebruik een Tcch/Elcon lader die tot max 5 kW aankan. Dat is dus toch zo’n 21 Ampère. Om thuis met dat vermogen te kunnen laden vereist nog wel even een check op de elektrische installatie. Het is echter de vraag of het nodig is. Met een gewone (verder lege) 16 A groep heb je een vermogen van 3,7 kW dus dan is mijn accupakket van 28,8 kWh met circa 21 kWh beschikbaar in ongeveer 6 tot 7 uurtjes wel opgeladen. Voor thuis biedt het geen toegevoegde waarde als dat in 4 a 5 uurtjes al het geval zou zijn omdat laden vaak ’s nachts zal gebeuren.
Qua laadpaal moet ik nog wat verder oriënteren, maar ik volg Charge Amps uit Zweden al langer op Facebook. Hun Halo Wallbox en Ray laadkabel (gewoon 220 stekker naar type 2) spreken me erg aan.
Maar dat is van later zorg, eerst de ombouw naar een verder stadium brengen.
De type 2 socket is vrij compact en past precies op de plek van de originele tankdop.
Wel haal ik het staaldraadje er dan af en heb ik dus helaas een losse dop, maar omdat het geheel niet achter een tankklep komt is het niet anders. Op de kunststof dop maak ik dan de originele tankdop vast. Ik ga de socket met bijbehorende dop iets verdiept monteren zodat de tankdop als origineel zit.
De socket is ook geschikt voor 3-fase laden, maar dan moet je ook drie laders inbouwen. Dit doe ik niet vanwege kosten en gewichts versus de toegevoegde waarde van met 15 kW (thuis) kunnen laden.
CHAdeMO snelladen
Om met de verwachte range van 80 tot 100 kilometer toch langere afstanden af te kunnen leggen biedt snelladen een uitkomst. Hierbij laad je in relatief korte tijd je accu’s op naar 80% vol. De laatste 20% duurt relatief lang dus daar zul je in de praktijk niet op wachten.
CHAdeMo is laden met gelijkstroom (dus de lader zit niet in de auto) en gaat nu tot 50 kW (bij 400V en dus 125A). Dat haal ik met mijn pack voltage van 288 V, batterijen met 1C als maximale laadstroom en ‘hobby ombouw setup’ niet. Met iets van 80A zit ik rond de 23 kW en dus rond de 0,8C dus dan is het wel een keer mooi geweest.
De socket die ik moet inbouwen in de auto voor het snelladen is echter vrij fors.
Aanvankelijk had ik het idee opgevat om aan de rechterkant gewoon ook een “originele tankdop” in het achterscherm te zetten, maar dat gaat echt niet passen.
Komt bij dat het technisch handiger is om de CHAdeMO aansluiting aan de voorkant van de auto te maken omdat daar alle hoogspanning bij elkaar komt.
Eerst dacht ik nog even om een geheel grille paneel met behulp van een tankklep scharnier open en dicht te laten gaan met daarachter de connector. Dan zitten echter de rozetten in de weg en die wil ik er zeker op hebben en misschien ook wel weer de towel rail.
Mijn idee is nu om de aansluiting maar gewoon helemaal onder de motorkap te maken zodat die open moet voor het snelladen. Andere optie is een ‘luikje’ in de grille wat open kan waar de laadstekker dan doorheen kan. Die is op zijn beurt ook weer vrij fors dus dat wordt even passen en meten.
Kabelboom software
Om het wiring diagram makkelijk uit te kunnen tekenen, ben ik op zoek gegaan naar geschikte software hiervoor. Wensenlijst:
- Voor Mac OSX
- Betaalbaar
- Veel auto gerelateerde iconen
- Mogelijkheid om digitaal te testen
Je hebt twee soorten software. In de meeste kun je het schema uitwerken, maar in sommige pakketten de hele kabelboom, dus inclusief routering en kabellengtes.
Het verreweg mooiste pakket wat ik gevonden heb is VeSys van Mentor Graphics, maar dat bleek helaas voor mij onbetaalbaar. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Omnigraffle, een algemeen CAD tekenprogramma voor de Mac uit de volgende shortlist.
Software | Beschrijving |
---|---|
Omnigraffle | Algemeen CAD tekenprogramma voor de Mac, standaard versie kost $99,99 |
Rapid Harness | Gericht op complete kabelbomen, maar meer voor de connectors (aansluitpinnen) en componenten dan onderdelen zoals lampjes, relais, schakelaars, motoren, etc. Wel met mogelijkheid om te testen. Software voor Windows. Gratis voor kabelbomen tot 50 verbindingen, daarna 500 verbindingen voor $ 139 per maand. Dus de noodzaak om het op te delen in sub-kabelbomen. |
Smartdraw | Gericht op schema’s, database met veel iconen, ook auto gerelateerd. Beschikbaar als online versie voor $ 14,95 per maand of als Windows software voor $ 197 eenmalig. |
Rapid Harness viel af omdat je alleen kleine kabelbomen gratis kunt maken en je de componenten er alleen zelf als plaatje in kunt hangen en niet echt in kunt tekenen. Smartdraw viel af omdat ik ook offline wil kunnen werken en geen abonnement met een maandbedrag wil. De database met iconen bood niet voldoende meerwaarde om hiervoor dan ook nog Windows op mijn Mac te gaan zetten met Parallels.
Op mijn long list stonden nog:
- Arcadia schematic = voor elektronica
- SEE Electrical free = voor circuits en elektronica
- Eeschema = voor PCB / printplaatjes ontwerp
- Inkscape = algemeen tekenprogramma
- Fritzing = voor PCB / printplaatjes ontwerp
- Yenka = voor educatie en elektronica en kleinschaligere schakelschema’s
Met Omnigraffle heb ik dus niet de mogelijkheid om digitaal te testen en moet ik de iconen/componenten zelf tekenen. Wel is het een applicatie voor de Mac en is hij betaalbaar.
Eerste conceptversie hoog voltage circuit
Daarna was het een kwestie van gewoon beginnen met tekenen, uitpuzzelen en zo stap voor stap het hoog voltage diagram uitwerken. Inmiddels heb ik een eerste concept versie.
Binnenkort maar weer eens langs bij New Electric om er doorheen te praten en mijn nog openstaande vragen in te vullen. Er moeten sowieso nog wat meer zaken afgezekerd en toegevoegd worden, maar het begin is er.
Integratie met auto kabelboom
De enige onderdelen van de reguliere kabelboom die ik er nu in heb zitten zijn de accu en het contactslot. Ik ga ook de auto-kabelboom opnieuw tekenen en maken. Hierbij heb ik een aantal handige bronnen gevonden in de documentatie van de Volvo Klassieker Vereniging. Een aantal E-schema’s waarbij iemand het hele schema al heeft nagetekend in Visio, heeft opgeknipt in losse delen en waar nodig verbeteringen doorgevoerd. Ook is er een origineel wiring diagram voor de combi te downloaden wat iemand al helemaal omgezet heeft naar full color. Die heb ik bij Drukwerkdeal laten printen op A2, erg handig om erbij te hebben.