De B23E in mijn Volvo 244 GLE zou officieel 136 PK moeten hebben. Toch is hij een stuk langzamer dan mijn Volvo Amazon met een B20 met iets van 82 PK nominaal. Ik dacht dat dit kwam door het verschil in gewicht van de beide auto’s.
Maar goed, ook omdat de motor niet zo mooi stationair loopt en slecht oppakt, werd het tijd voor een compressietest. Dat heeft een aardige indicatie van de toestand van de motor. Alle ontstekingsdelen zijn immers al vervangen.
Het resultaat van de test is niet al te hoopgevend en verklaart voldoende:
Cilinder 1= 12,5 bar
Cilinder 2= 11,5 bar
Cilinder 3= 9,5 bar
Cilinder 4= 14,0 bar
De vierde cilinder is dus nog helemaal goed, maar de rest niet. Vooral de derde cilinder doet niet echt meer mee. Hoe meer de waardes uiteen lopen, hoe slechter de staat van het blok. Daarnaast geldt tevens, hoe lager de waardes, hoe slechter het blok.
Het zou nog door de cilinderkop veroorzaakt kunnen worden, maar ik ga denk ik maar op zoek naar een goed en compleet vervangend blok. Het mooiste zou een goede identieke B23E zijn, maar ombouw naar een B230F is misschien ook een optie.