Compressietest B23E gedaan, niet al te best

compressietest B23EDe B23E in mijn Volvo 244 GLE zou officieel 136 PK moeten hebben. Toch is hij een stuk langzamer dan mijn Volvo Amazon met een B20 met iets van 82 PK nominaal. Ik dacht dat dit kwam door het verschil in gewicht van de beide auto’s.

Maar goed, ook omdat de motor niet zo mooi stationair loopt en slecht oppakt, werd het tijd voor een compressietest. Dat heeft een aardige indicatie van de toestand van de motor. Alle ontstekingsdelen zijn immers al vervangen.

Het resultaat van de test is niet al te hoopgevend en verklaart voldoende:

Cilinder 1= 12,5 bar
Cilinder 2= 11,5 bar
Cilinder 3= 9,5 bar
Cilinder 4= 14,0 bar

De vierde cilinder is dus nog helemaal goed, maar de rest niet. Vooral de derde cilinder doet niet echt meer mee. Hoe meer de waardes uiteen lopen, hoe slechter de staat van het blok. Daarnaast geldt tevens, hoe lager de waardes, hoe slechter het blok.

Het zou nog door de cilinderkop veroorzaakt kunnen worden, maar ik ga denk ik maar op zoek naar een goed en compleet vervangend blok. Het mooiste zou een goede identieke B23E zijn, maar ombouw naar een B230F is misschien ook een optie.

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate