Combi’s wegen en vaststellen verdeling batterijen

Na het wegen van de combi van Cor had ik een schatting gemaakt van de gewichten van een combi zonder verbrandingsmotor delen. Het bleef echter appels met peren vergelijken en zowel voor 5 batterijmodules achter en 3 voor als 6 achter en 2 voor was wat te zeggen. Via de Volvo Amazon Facebook groep kreeg ik een typegoedkeuring doorgestuurd voor de combi met daarop de vermelding van maximaal 1800 kg totaalgewicht (750 kg voor en 1050 kg achter) en 1190 kg eigengewicht en dus maximaal 610 kg belading. Voor de keuring handig als formele bevestiging van het typeplaatje.

typegoedkeuring P220 Oostenrijk

Passen er 6 batterijmodules achterin?

Sowieso eerst maar eens gaan kijken of 6 modules achter inderdaad wel zou passen. Dus even een dummy batterijenbak gemaakt. Ik kom dan toch aanzienlijk onder de schelpjes uit.

2 keer 3 achter

Het het zou aardig achteraan best een laag punt vormen.

te lage batterijenbox achter

Met bijvoorbeeld het nemen van een vlotburg of een parkeergarage inrijden toch geen optie dus. Midden boven de as zit op zich loze ruimte door het ontbreken van een uitlaat.

midden boven achteras

Nadeel is dan dat de balk voor de reservewielbak afgeplat moet worden en dat er een derde box ontstaat. Hierdoor wordt de infrastructuur van koeling en bedrading complexer en storingsgevoeliger.

Na wat sparren met Rob (dank!) kwam Rob met een mooi idee om ze daar in de lengte te plaatsen. Een cassette waarbij je ze van achteraf erin schuift zou een optie zijn.

insteken boven achteras

Dan kunnen er nog twee onder (vooraan past 3 hoog wel) en nog twee erachter. Het blijft dan één batterijenbak. Het bouwen wordt dan niet eenvoudig, temeer omdat zowel de panhardstang steun als een chassis dwarsbalk in de weg zitten.

slede in steun panhardstang

Op zich zou een batterijen cassette die stijfheid functie wel over kunnen nemen, maar het is wel een complexe operatie.

Berekenen gewichtsverdeling, zwaartepunt en asdrukken

Op de website van de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) kwam ik een heel handige spreadsheet tegen voor de berekening van het zwaartepunt.

NKC spreadsheet

Zij geven aan dat de minimale belasting van de vooras 30% is en het zwaartepunt tussen de 1,17 a 1,25 m voor de achteras met een minimum van 1 meter (bij een wielbasis van 2,60 m).

Volgens BMW is de ideale gewichtsverdeling voor/ achter 50:50 voor optimale en wendbare handling.

Gewicht % op de vooras Zwaartepunt
Maximale belasting conform typegoedkeuring 750 + 1050 = 1800 kg 41% 1,08 m voor de achteras
Standaard Amazon combi (die van Cor geschat met motor) 557 + 737 = 1294 kg 43% 1,12 m voor de achteras
Elektrische combi batterijen 5/3 607 + 782 = 1389 kg 44% 1,14 m voor de achteras
Elektrische combi batterijen 6/2 582 + 807 = 1389 kg 42% 1,09 m voor de achteras

Het ligt allemaal dus wel erg dicht bij elkaar. Tijd voor een meer nauwkeurige weging.

Nog een weging

M’n vader had nog een deels gedemonteerde combi staan.

gedemonteerde referentie combi

Daar even een achterklep in gezet.

achterklep erin

En deuren en voorschermen in/op gehangen.

klaar zonder motor en bak

Het reservewiel heb ik eruit gehaald en de tank voor het gemak laten zitten, evenals de kachel en de uitlaat. Vervolgens die auto gewogen.

referentie combi wegen

Vooras = 350 kg
Achteras = 550 kg
Totaal = 900 kg

Dit komt overigens toch aardig overeen met wat ik ooit al gewogen had (333 + 595 = 918 kg)

Vervolgens nog wat delen los gewogen.

M40 wegen

M40 bak met koppelingshuis = 22 kg

B20E compleet

B20E compleet met M40 bak, koppeling, startmotor, dynamo en ontsteking = 200 kg.

reservewiel 16 kg

Reservewiel 16 kg

benzinetank 11 kg

Benzinetank 11 kg

Referentie compleet rijdende combi

Vervolgens de volgende stap: het bepalen van de gewichten en gewichtsverdeling van een complete en rijdende combi.

combi rijklaar

Deze auto heeft zowel de originele benzinetank als een forse gastank en rijdt desondanks prima.

gastank en benzinetank

Ook weer op dezelfde manier gewogen.

rijklare combi wegen

Vooras = 558 kg
Achteras = 715 kg
Totaal = 1273 kg

Dus dat klopt aardig met een eigen ledig gewicht van 1190 kg plus een gasinstallatie. Dan ligt 43,8% op de vooras en het zwaartepunt 1,14 meter voor de achteras. Nu de verschillen.

Leeg Rijdend Verschil
Vooras 350 kg 558 kg 208 kg
Achteras 550 kg 715 kg 165 kg
Totaal 900 kg 1273 kg 373 kg

De elektromotor, controller en M400 bak wegen samen 140 kg. Ik neem even aan dat die voor 90% de vooras belasten (dus dat is 126 kg voor en 14 kg achter). Dan kom ik op het volgende plaatje uit:

Leeg Batterijen 3/5 Batterijen 2/6 Referentie
Vooras 350 kg 551 kg 526 kg 558 kg
Achteras 550 kg 689 kg 714 kg 715 kg
Totaal 900 kg 1240 kg 1240 kg 1273 kg
% op de vooras (norm 45 a 48%) 44,4% 42,4% 44%
Zwaartepunt (norm 1,17 a 1,25 m) 1,16 m 1,10 m 1,14 m

Uiteraard komt er her en der nog wel wat gewicht bij voor de DC-DC converter, warmtewisselaar, pompen, vloeistoffen, radiatoren, etcetera. Totaalgewicht zal die van de referentie combi vermoedelijk dus niet veel ontlopen.

Conclusie batterijen indeling

Als ik dan kijk is 3 batterijmodules voorin en 5 achterin de beste optie.

In dat geval komt er 201 kg bij en er ging 208 af. Achter gaat er 165 kg af en komt er dan 139 kg bij. Met deze indeling blijft het gewicht op de vooras min of meer gelijk. Overige belading zoals passagiers en bagage komen voornamelijk op de achteras, dus het lijkt me belangrijker om de asdruk voorin te houden. Bovendien zit ik dan het dichtst bij de ideale gewichtsverdeling van 50:50.

Dus: 3 batterijmodules voorin en 5 achterin.

Onderschrijf je die conclusie op basis van de bovenstaande data?

Voordeel is dat het technisch ook een stuk makkelijker te realiseren is dan 2/6. Enige punt is nog dat het zwaartepunt wel wat omhoog gaat.

Zwaartepunt hoger?

Hoe hoog het zwaartepunt bij een combi nu ligt zou te berekenen moeten zijn aldus zit technische handboek (Johan bedankt, ook voor het meedenken).

hoogte zwaartepunt berekenen

Dus ook de auto nog even onder een hoek gezet van 6,3 graden en toen het gewicht op de vooras gemeten.

combi onder hoek wegen

Dat bleek 578 kg (in plaats van 558 kg). Ik ga nog eens kijken of ik daar nog wat aan kan rekenen.

Met wat hulp van wetenschapsforum.nl en dat handboek ben ik er inmiddels uit dat het zwaartepunt dan op 70 cm van de grond ligt.

berekening hoogte zwaartepunt

Voor de leuk kan ik zodra mijn auto eenmaal is omgebouwd ditzelfde nog eens herhalen en kijken op welke hoogte het zwaartepunt dan ligt.

3 gedachten over “Combi’s wegen en vaststellen verdeling batterijen”

  1. Hoi Lars,

    Als je voor 5 achter gaat én de originele trekhaak monteert, let dan wel op dat een klein duwtje tegen de trekhaak niet resulteert in een doorboorde batterijbak (en mogelijk dus brand…). De originele trekhaak lijkt me namelijk een prima stormram, zo te zien.

    Goed bezig verder!

    Beantwoorden
    • Hoi Sebastiaan,
      Dank & goede suggestie.
      Ik houd in ieder geval 8 mm tussen batterijbak en de trekhaak buis.
      Ik zal kijken hoeveel ruimte er is om daar waar de trekhaak buis de bak het eerste kan raken om daar nog iets meer afstand te creëeren.
      Groeten Lars

      Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate