Combi opbouwen voor uitlijnen plaatwerk

Nu het laswerk aan de bodem klaar verklaard is, heb ik de onderkant nog even helemaal nagelopen en schoongemaakt. Met een relatief zachte vlakke staalborstel op een haakse slijper ging dat prima.

bodem schoongemaakt tectyl eraf

Het gaf wel een flinke rommel, maar het ging er relatief gemakkelijk af. Het was al niet meer de taaie originele dikke laag bitac. Daarna kon hij weer op de mover.

weer op de mover

En al het plaatwerk er weer op om de naden en uitlijning te controleren en goed te krijgen. Te beginnen met de achterklep. Daar moet het rechter achterscherm nog heel iets aangepast worden.

achterklep erin

Vervolgens ook de neus erop.

neus weer gemonteerd

uitlijning naden motorkap

Daarna stap voor stap van achteren naar voren alle naden nagelopen en de deuren goed afgehangen. Daarbij bleek dat de deur tegen de koets aankwam en zo ontdekten we nog een stuk oud laswerk met stuk een dubbele plaat. Dat heeft Peter mooi ongedaan gemaakt en hersteld.

nog nog een stukje oud laswerk bij B stijl

nieuw stukje in B stijl links

Ondertussen ben ik verder gegaan met het afstellen van de neus. Het rechter voorscherm wilde niet lekker.

rechter NOS voorscherm past niet lekker

Als uitgangspunt de naden bij de motorkap genomen.

uitlijning bij motorkap goed

Dan leek het heel aardig, maar klopte de naad bij de deur voor geen meter.

naad bij de deur te groot

Wel 10x lopen meten en vergelijken, met name omdat ook de binnenschermen beide vervangen zijn. Op een gegeven moment realiseerde ik me dat ik bij het uitlijnen destijds het groene rechter voorscherm erop had zitten.

Het klonk onwaarschijnlijk voor een new old stock origineel Volvo scherm, maar zou het aan het scherm liggen?

Nagemeten en vergeleken met de linker en ja hoor, in het midden gemeten en daar een verschil in lengte van 0,5 cm. Maandag nog maar eens opnieuw passen, maar dan met het groene voorscherm.

Wordt vervolgd. Gelukt! Zie blogpost Voorscherm rechts passend gemaakt

4 gedachten over “Combi opbouwen voor uitlijnen plaatwerk”

  1. Indrukwekkend laswerk! Nos spatborden hebben altijd waardelose pasvorm. Kunt beter het origineel spatbord maken of ergens een andere op de kop tikken en probleem opgelost. Andere tip, wij hebben zelfs oude roestige spatborden met taartbakvormstuk gelast aan de koplampkanten.

    Beantwoorden
    • Ook dit scherm is natuurlijk wel pas te maken, maar ik dacht nou juist dat het voordeel van “new old stock” ofwel ‘originele persing’ was dat ze goed pasten. Is herproductie dan nog beroerder?

      Beantwoorden
    • De ervaring die we hier hebben met Nos spatborden is helaas dat deze vaak naast het doel schieten met de pasvorm, maar idd zal het wel lukken om ze op hun plek te krijgen. Ga binnenkort aan de slag met een 69 combi waar twee Nos spatborden los op zitten, dus dat zal wel hetzelfde meetwerk worden als bij jullie.

      Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate