CHAdeMO snellaad aansluiting geplaatst

De aansluiting voor gewoon laden zit in het achterscherm. Waar de snellaad aansluiting nou moest komen was nog even een puzzel. Het werd duidelijk dat achter een originele combi tankdop in het achterscherm niet zou passen. Daar komt bij dat het elektrisch gezien het beste is om hem voorin te plaatsen. In het frontje viel af, dus het moest in een van de voorschermen. Op de sloop had ik twee mogelijke donor tankklepjes gehaald. Een ronde van een Saab en een rechthoekige van een Volkswagen Golf.

opties tankklep CHAdeMo socket

In de poll in mijn blogpost ‘Tesla batterijen puzzel – wie helpt er mee?‘ gingen de meeste stemmen naar de optie “Rechthoekige onder de sierstrip”. Mijn persoonlijke voorkeur ging uit naar de ronde boven de sierstrip, net als de Volvo V60 plug-in hybrid.

Uiteindelijk is het toch de rechthoekige geworden. Doorslaggevend hiervoor was dat de ronde van de Saab te klein was om ruimte te bieden aan het openklappende deel van de CHAdeMO snellaad socket. Dan zou dus alleen het scharnier hergebruikt kunnen worden en zou er een nieuwe, grotere, klep moeten komen. Doorslaggevend was de gebruikerservaring van Martijn dat de CHAdeMO aansluiting in de bumper van zijn elektrische Volvo 240 voor hem prima bevalt.

Daarop terug gegaan naar de sloop om ook het body deel uit de auto te halen om zo al de goede vorm en diepte als basis te hebben.

body plaatdeel tankklep uit VW Golf

Met de klep de plaats bepaald op het voorscherm. Het is overigens toch de rechterkant geworden ondanks dat de andere aansluiting links zit en dat ook is waar je als bestuurder uitstapt. Dit heeft te maken met het feit dat de kabels dan beter uitkomen en niet langs een draaiende stuurstang geleidt hoeven te worden.

plaatsbepaling Chademo tankklep voorspatbord

En daarna, hoppa, de zaag in het voorspatbord.

gat tankklep uitgezaagd

Ondertussen had Peter het body plaatdeel voorbereidt en aan de achterzijde gestraald. Dat kwam al aardig in de richting. Opnieuw de positionering gecontroleerd, opnieuw afgetekend en het gat nog wat groter uitgezaagd.

getrimd bodydeel passen

Daarna heeft Peter het body paneel erin gelast.

tankklep bodydeel inlassen

En na afwerken zat de basis erin.

tankklep bodydeel zit erin

Volgende stap was het op maat maken van het gat en het maken van een afstandhouder aan de achterkant zodat de CHAdeMO socket precies op de goede hoogte komt te liggen.

achterzijde bodydeel tankklep

Daartoe heb ik een basisplaat gemaakt waar de socket met z’n voorkant tegenaan komt te liggen. Die even omgezet om de gemeten hoogte te kunnen controleren.

tankklep gemonteerd en prototype afstandhouder

Aan de achterzijde van de socket komt ook een plaat met een ‘doosje’ die de achterzijde beschermd. Dit deel hangt immers gewoon achter het spatbord. Er komen weliswaar kunststof binnenschermen in en de socket is spatwaterdicht, maar toch.

afdichting socket voor kabeldoorvoer

In het ‘bodempje’ komen dan drie kabelwartels. Voor iedere hoogvoltage kabel (met mantel) een en eentje voor een mantel voor de draden voor de aansturing en communicatie tussen de auto en de laadpaal.

Het maken van het tussenstuk was een leuk klusje met zetten en rekken. Hier een tussenstap.

afstandhouder socket in wording

Body puntjes op de i

Parallel hieraan is Peter verder gegaan met de puntjes op de i voor de body. De onderste raamrand vooraan was op zich niet slecht of verroest, maar er zat wel roest tussen de naad. Daar waar het binnenste deel en buitenste deel in de fabriek op elkaar zijn gepuntlast.

Toch maar het zekere voor het onzekere genomen en besloten dat die hele rand er dan maar uit moest.

volledig nieuwe raamrand

Die dubbele plaat is vervangen door één dikke strip die aan de voorzijde en achterzijde is vast gelast. Geen kans meer op roestvorming tussen een naad of achtergebleven roest waar je niet goed bij kunt.

raamrand zit erin

Ook heeft Peter de moerplaat die ik had gekocht ingelast. Ik wil namelijk achter vierpunts rolgordels maken.

ingelaste moer voor gordel

Verder ook de middelste twee moerplaten vernieuwd en een niet origineel gat midden onder de bank dichtgemaakt.

nieuwe moerplaten gordels

Ook heeft hij aan beide kanten het gootje voor het motorkap rubber verlengd.

gootje motorkaprubber vernieuwd

Daarnaast ook nog een heleboel lasnaden in de bodem nog wat strakker afgeslepen zodat er straks minder na te bewerken valt.

Vervolg snellaad aansluiting

Ondertussen schoot bij mij de “afstandhouder” lekker op en was dat een rondje in de juiste vorm geworden.

afstand houder rondje

Eerst nog even een betere bevestiging voor de tankklep gemaakt. De parkers waren al behoorlijk dol aan het raken en dan in een ingelaste moer toch net wat duurzamer.

tankklep bevestiging moeren

Daarna de achterplaat op de afstandhouder gehecht en gecontroleerd of het paste. Het kwam echt op de halve millimeter. Er is precies genoeg ruimte voor de klep om tot rechtstandig te openen en voor het slotje om voldoende naar opzij te kunnen.

basisplaat op afstandhouder gehecht

Daarna verder afgelast en afgewerkt.

afgelast en afgewerkt voorzijde

Wat ik van Peter geleerd heb en veel tijd bespaart is om “in het werk” dingen pas te maken. Dus zo’n achterplaat eerst te ruim eraan zetten en daarna in de gewenste vorm slijpen.

afgelast en afgewerkt achterzijde

Vervolgens de afstandhouder met achterplaat in het gat gelast en afgeslepen en toen kwam het moment suprême. Hij past!

socket zit erin

En de klep van de socket kan open.

socket zit erin socket klep open

Vervolgens het scherm op de auto gezet.

voorscherm met snellaad aansluiting

De routering van de hoogvoltage kabels wordt nog even puzzelen. Dit hangt er ook nog vanaf waar precies de contactor boxen en batterijen etcetera komen. Ik ga proberen te voorkomen dat ze door het passagiers gedeelte lopen, maar gewoon rechtdoor door het A-paneel is voor de kabels wel de beste route.

route hoogvoltage kabels

De snellaad aansluiting op mijn combi is een feit! (Nu de rest nog).

Snellaad aansluiting op auto open

Met sierstrip en embleem zal het er alweer iets anders uitzien, maar ik ben er nu al happy mee.

combi met snellaad aansluiting

Een mooie mijlpaal bereikt!

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate