De aansluiting voor gewoon laden zit in het achterscherm. Waar de snellaad aansluiting nou moest komen was nog even een puzzel. Het werd duidelijk dat achter een originele combi tankdop in het achterscherm niet zou passen. Daar komt bij dat het elektrisch gezien het beste is om hem voorin te plaatsen. In het frontje viel af, dus het moest in een van de voorschermen. Op de sloop had ik twee mogelijke donor tankklepjes gehaald. Een ronde van een Saab en een rechthoekige van een Volkswagen Golf.
In de poll in mijn blogpost ‘Tesla batterijen puzzel – wie helpt er mee?‘ gingen de meeste stemmen naar de optie “Rechthoekige onder de sierstrip”. Mijn persoonlijke voorkeur ging uit naar de ronde boven de sierstrip, net als de Volvo V60 plug-in hybrid.
Uiteindelijk is het toch de rechthoekige geworden. Doorslaggevend hiervoor was dat de ronde van de Saab te klein was om ruimte te bieden aan het openklappende deel van de CHAdeMO snellaad socket. Dan zou dus alleen het scharnier hergebruikt kunnen worden en zou er een nieuwe, grotere, klep moeten komen. Doorslaggevend was de gebruikerservaring van Martijn dat de CHAdeMO aansluiting in de bumper van zijn elektrische Volvo 240 voor hem prima bevalt.
Daarop terug gegaan naar de sloop om ook het body deel uit de auto te halen om zo al de goede vorm en diepte als basis te hebben.
Met de klep de plaats bepaald op het voorscherm. Het is overigens toch de rechterkant geworden ondanks dat de andere aansluiting links zit en dat ook is waar je als bestuurder uitstapt. Dit heeft te maken met het feit dat de kabels dan beter uitkomen en niet langs een draaiende stuurstang geleidt hoeven te worden.
En daarna, hoppa, de zaag in het voorspatbord.
Ondertussen had Peter het body plaatdeel voorbereidt en aan de achterzijde gestraald. Dat kwam al aardig in de richting. Opnieuw de positionering gecontroleerd, opnieuw afgetekend en het gat nog wat groter uitgezaagd.
Daarna heeft Peter het body paneel erin gelast.
En na afwerken zat de basis erin.
Volgende stap was het op maat maken van het gat en het maken van een afstandhouder aan de achterkant zodat de CHAdeMO socket precies op de goede hoogte komt te liggen.
Daartoe heb ik een basisplaat gemaakt waar de socket met z’n voorkant tegenaan komt te liggen. Die even omgezet om de gemeten hoogte te kunnen controleren.
Aan de achterzijde van de socket komt ook een plaat met een ‘doosje’ die de achterzijde beschermd. Dit deel hangt immers gewoon achter het spatbord. Er komen weliswaar kunststof binnenschermen in en de socket is spatwaterdicht, maar toch.
In het ‘bodempje’ komen dan drie kabelwartels. Voor iedere hoogvoltage kabel (met mantel) een en eentje voor een mantel voor de draden voor de aansturing en communicatie tussen de auto en de laadpaal.
Het maken van het tussenstuk was een leuk klusje met zetten en rekken. Hier een tussenstap.
Body puntjes op de i
Parallel hieraan is Peter verder gegaan met de puntjes op de i voor de body. De onderste raamrand vooraan was op zich niet slecht of verroest, maar er zat wel roest tussen de naad. Daar waar het binnenste deel en buitenste deel in de fabriek op elkaar zijn gepuntlast.
Toch maar het zekere voor het onzekere genomen en besloten dat die hele rand er dan maar uit moest.
Die dubbele plaat is vervangen door één dikke strip die aan de voorzijde en achterzijde is vast gelast. Geen kans meer op roestvorming tussen een naad of achtergebleven roest waar je niet goed bij kunt.
Ook heeft Peter de moerplaat die ik had gekocht ingelast. Ik wil namelijk achter vierpunts rolgordels maken.
Verder ook de middelste twee moerplaten vernieuwd en een niet origineel gat midden onder de bank dichtgemaakt.
Ook heeft hij aan beide kanten het gootje voor het motorkap rubber verlengd.
Daarnaast ook nog een heleboel lasnaden in de bodem nog wat strakker afgeslepen zodat er straks minder na te bewerken valt.
Vervolg snellaad aansluiting
Ondertussen schoot bij mij de “afstandhouder” lekker op en was dat een rondje in de juiste vorm geworden.
Eerst nog even een betere bevestiging voor de tankklep gemaakt. De parkers waren al behoorlijk dol aan het raken en dan in een ingelaste moer toch net wat duurzamer.
Daarna de achterplaat op de afstandhouder gehecht en gecontroleerd of het paste. Het kwam echt op de halve millimeter. Er is precies genoeg ruimte voor de klep om tot rechtstandig te openen en voor het slotje om voldoende naar opzij te kunnen.
Daarna verder afgelast en afgewerkt.
Wat ik van Peter geleerd heb en veel tijd bespaart is om “in het werk” dingen pas te maken. Dus zo’n achterplaat eerst te ruim eraan zetten en daarna in de gewenste vorm slijpen.
Vervolgens de afstandhouder met achterplaat in het gat gelast en afgeslepen en toen kwam het moment suprême. Hij past!
En de klep van de socket kan open.
Vervolgens het scherm op de auto gezet.
De routering van de hoogvoltage kabels wordt nog even puzzelen. Dit hangt er ook nog vanaf waar precies de contactor boxen en batterijen etcetera komen. Ik ga proberen te voorkomen dat ze door het passagiers gedeelte lopen, maar gewoon rechtdoor door het A-paneel is voor de kabels wel de beste route.
De snellaad aansluiting op mijn combi is een feit! (Nu de rest nog).
Met sierstrip en embleem zal het er alweer iets anders uitzien, maar ik ben er nu al happy mee.
Een mooie mijlpaal bereikt!