Cebora Mono Star 1620 M lasapparaat gekocht bij Rustbuster

Cebora   lasapparaatAnderhalf jaar geleden heb ik mijn Esab LKA 150 lasapparaat nog opgeknapt en ondermeer voorzien van een euro connector en gasklep en er een nieuw Esab MXL 200 slangenpakket voor gekocht. Nu ik echter wilde lassen aan de binnendorpel van mijn 123GT, ging dit niet heel soepel. De draadtoevoer had moeite om op hang te komen en de aardlekschakelaar van de nieuwe groepenkast sloeg steeds door. De druppel om nu toch op zoek te gaan naar een nieuw apparaat.

Omdat ik nu een krachtstroom aansluiting in de schuur heb, dacht ik eerst aan een 3-fase apparaat. Op de site van Rustbuster staat een heel verhaal met onderbouwing waarom krachtstroom beter last. Daarop kwam ik uit op twee mogelijke machines, de Cebora Bravo 2235/T of de Cebora EVO 200/T Combi. De Bravo stamt uit 2011 en wordt alleen nog op speciale bestelling van de importeur gemaakt en de opvolger is de EVO. Deze heeft een zuiniger energielabel, maar is met 1700 euro wel 500 euro duurder dan de Bravo. Daarop mailde ik Rustbuster met de vraag of de Evo dit prijsverschil waard is en in de mailwisseling die ontstond kreeg ik ook nog de suggestie om de LORCH M222 te overwegen. De Lorch M222 is echter omschakelbaar van 400V naar 230V wat erop wees dat het geen echt 3-fase apparaat is. Bovendien was de laagst mogelijke stroom met 20 ampère toch weer hoger dan de 15A van de Cebora Bravo. Dus toch maar even gebeld met Rustbuster voor een nadere toelichting.

Het bleek dat het verschil met 1-fase en 3-fase tegenwoordig geheel door electronica ondervangen werd en dus niet meer zozeer een valide argument was. In het besprek hadden we het ook over de stroomsterkte bandbreedte die ik nodig heb. Aangezien ik alleen aan auto’s las en geen constructiewerk doe, heb ik eerder baat bij een lage minimale stroom dan een hoge maximale stroom. Daarop kwamen we al pratend uit op de:

Cebora Mono Star 1620 M inverter

Dit is een compacte MIG-lasmachine van professionele kwaliteit. Bij een inverter wordt de wisselspanning niet door een (zware) transformator omgezet naar de lagere gelijkspanning om mee te lassen, maar door elektronica. Een aantal jaren terug zaten inverters alleen nog in het hogere prijssegment. De voordelen zijn ondermeer een nog stabielere vlamboog, een lichtgewicht apparaat en een stroombereik van 20A tot 160A. Met andere woorden, geschikt om plaat te lassen van 0,6mm tot circa 5mm. Zie ook de pagina Transformator of Inverter van Rustbuster. Ik heb de Cebora Mono Star 1620 M zonder toebehoren bij hen besteld.

Cebora   Mono   Star   1620   M   zijkant

Cebora   Mono   Star   1620   M   voorkant

De gasfles en het reduceerventiel kan ik hergebruiken van mijn oude Esab lasapparaat. De Cebora werd als attentie door Rustbuster ook nog geleverd met wat extra tipjes en mondstukken.

Zelf nog maar even een mooi karretje voor het apparaat en de gasfles maken. De Esab gaat in de verkoop. Misschien kan iemand er nog iets mee. Binnenkort maar eens testen hoe de Mono Star bevalt!

 

3 gedachten over “Cebora Mono Star 1620 M lasapparaat gekocht bij Rustbuster”

    • Hij bevalt mij uitstekend! Als je wilt mag je wel komen proberen.
      Nu heb ik er 0,6 mm draad in zitten, maar ga ook even 0,8 mm proberen.
      Hij last vooral erg stabiel en is goed instelbaar.

      Beantwoorden
  1. Bedankt voor je snelle reactie en bedankt voor je aanbod. Ik denk dat ik morgen even langs rustbuster ga om nog wat advies in te winnen en te testen.
    Goed om te horen dat het apparaat goed bevalt.
    Nogmaals bedankt voor je reactie.

    Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate