De batterijen zijn binnen, samen met vrijwel alle andere elektro componenten voor de EV ombouw. M’n vader, die zijn combi ook aan het ombouwen is, heeft de spullen bij New Electric opgehaald.
Het zijn de CA100FI cellen. Deze staan bekend als het beste wat er op dit moment voor de doe-het-zelf markt te koop is. De specificaties:
- Producent: China Aviation Lithium Battery Company
- LiFePO4 cellen
- Standaard lading/ontlading = 0,3C (33 Ampère)
- Maximale laadstroom = 3C (300 Ampère)
- Maximale continue ontlading = 3C (300 Ampère)
- Maximale piek ontlading gedurende 10 seconden = 10C (1000 Ampère)
- Goed voor 2000 laadcycli (bij 0,3C en telkens max 80% ontlading) volgens andere bronnen nog meer.
- Nomimale spanning = 3,2V
- Laadspanning = 3,6V
- Gewicht = 3,4 kg
De spanningscurve ziet er als volgt uit:
Je ziet dat de batterijen zowel bij 1C / 100A (lichtblauwe lijn), 0,5C / 50A (rode lijn) en 0,3C / 33A (paarse lijn) de nominale spanning over vrijwel de gehele capaciteit constant weten te houden. Bij 80% ontlading zit je nog steeds ruim boven de 3 volt.
Ze zullen echter nog wel even moeten wachten voor ze daadwerkelijk ingebouwd kunnen worden.
Hang je ze wel in de tussentijd aan de druppellader ?
Was ik eigenlijk niet van plan. Ze zijn professioneel gebalanceerd en dat wil ik natuurlijk niet uit balans brengen. Zelf ontlading is 3% per 30 dagen volgens mij, dus dat is wel te overzien. Ik zal Anne van New Electric nog even vragen naar een bewaar en ingebruikname advies