In een zoektocht naar het haperende oppakken van de B230FK motor in mijn Volvo 940 heb ik het witte brandstofpomp relais uitgewisseld.
Op het Volvo700forum kreeg ik een reactie op mijn oproep dat dezelfde storing bij een andere auto hiermee opgelost was. Ik had er nog eentje liggen die goed zou moeten zijn. Die erin gezet, maar helaas geen verschil merkbaar. Als opvolging van de tip dat je toch niet zeker weet of die gebruikte die ik nog had echt goed was, heb ik ook nog maar even een nieuwe besteld bij Nordicar.
Daarnaast heb ik even een compressietest gedaan. Op het moment dat een of meerdere cilinders een beduidend lagere compressie zouden hebben, kan dit ook de problemen verklaren.
De compressie was echter prima, allemaal rond de 10 a 11 bar. Wel viel het me op dat de bougies erg donker waren terwijl ze er nog geen 1000 km in zitten.
Dit zou kunnen duiden op een te rijk mengsel, maar dit was niet zichtbaar met de CO-meter tijdens de mini-diagnose bij Timen Smit.
Als het goed is komt morgen het nieuwe relais en kan ik dat ook nog even proberen. Ter plekke realiseer ik me dat het wellicht ook nog zo zou kunnen zijn dat de uitlaat niet helemaal goed dicht is waardoor zowel de lambdasonde als de CO-meting verstoord worden. Morgen ook maar eens controleren op scheurtjes aan het begin van de uitlaat.
Update
Inmiddels het nieuwe brandstofpomp relais binnen van Nordicar, maar helaas loste dat het probleem nog altijd niet op.
Inmiddels ook nog een nieuwe verdeelkap en rotor besteld, want zoiets simpels kan het natuurljk ook nog zijn.
Dag lars, ik vroeg mij af of je er inmiddels er al achter bent wat het euvel is/was. Ik heb namelijk het zelfde probleem met mijn FK motor!
Groeten,
Roel
Primaire oorzaak waren de Lpi injectoren (op LPG) en secundair een temperatuur sensor (op benzine). Zie ook https://www.oudevolvo.nl/blog/2015/07/02/volvo-940-doet-het-weer-op-lpg-dankzij-timen-smit/