De reparatie van de wielbak rechts verliep nog niet heel soepel, dus werd het tijd voor een tussen project. Voor sommige werkzaamheden moet de auto soms even uit de kantelbrug. Bijvoorbeeld voor het uitlijnen van de achterklep en achterdeuren omdat anders de bevestiging van het spit in de weg zit. Ook voor het maken van de accubakken en transport op een trailer is het handiger om hem op een body mover te hebben staan.
Een tijdje terug had ik via Marktplaats hiervoor al vier zware zwenkwielen gekocht.
Bij Van Veen plaatwerk in Deventer het nodige materiaal gehaald. Aanvankelijk wilde ik koker van 40×20 met wanddikte 2 mm gebruiken, maar daar hadden ze niet voldoende van liggen, dus is het 60×30 met wanddikte 2 mm geworden. Iets zwaarder, maar dan wordt het wel lekker stevig. Ook meteen basisplaten voor montage van de zwenkwielen uit 3 mm plaat laten knippen.
Het basis frame wordt 1,3 m breed en 3 meter lang met de wielen op de hoeken.
De platen voor de wielen afgetekend en geboord en dan is zo’n kolomboor toch wel heel fijn werken.
Daarna de binnenhoeken van het frame gelast en de plaatjes erop gehecht aan de onderzijde.
Nu nog even kijken hoe ik de aansluiting op de body precies ga maken. De steunen van de draagarmen achter zitten iets minder dan een meter uit elkaar en op iets van 2,5 meter van mijn voorste bevestigingspunt van de mover. Ik laat de wielen expres 50 cm verder doorsteken naar achteren voor meer stabiliteit. Daar moet dus nog even een dwarsbalk in het frame. Aan de voorkant gebruik ik de bevestigingspunten van de voortrein.
Hierbij wil ik de voortrein zelf ook monteren om zo de elektromotor en bak er ook weer in te kunnen hangen op het moment dat de auto op de body mover staat.
De voorste staanders zet ik rechtop op de voorste balk van het frame en zet ik vast aan het voorste schroefpunt. Aan de achterkant maak ik dan twee schuine schoren naar de zijkant van het frame.
De voorste steun is klaar, compleet met montage lipje en kunststof dopje ter bescherming van het subframe.
Inmiddels zitten de voorste twee steunen gehecht en ben ik verder gegaan met de achterste van de voortrein. Aanvankelijk was mijn idee om er een schuine schoor naartoe te maken. Ik kies echter toch voor een diagonaal schoor in het basis frame met rechtop nog een staander.
Die achterste staander van de voortrein ga ik in het werk onder de auto op maat maken. Het viel me namelijk op dat de kokerbalk aan de achterkant van de voortrein lager ligt, dus de staanders worden korter dan de voorste twee.
Inmiddels zitten de wielen er tijdelijk onder en zitten de achterste staanders erop.
Nu de voorste staanders aflassen, schoren plaatsen en de achterste staanders van het subframe maken.
Uiteindelijk toch gekozen om voor gewoon stevige schoren te plaatsen in plaats van nog twee staanders.
Dus daarmee heb ik nu een frame waar hij op kan staan.
Toch ook nog twee links/rechts schoren erbij gedaan aan de voorkant en aan de achterkant. Dat last wel lekker 2 mm nieuw staal.
Nu alleen nog even een steuntje maken voor het subframe. Niet zozeer om de body erop te laten rusten, maar meer om de voortrein alvast op de mover te kunnen zetten.
Inmiddels ook de houders voor het subframe gemaakt.
Zo kan ik het subframe op de mover leggen en dan als geheel onder de auto rollen. Dus in de basis is hij nu af.
Alleen nog even wat afwerkingspuntjes zoals de hoeken van de basisplaten van de wielen afronden, boutjes inkorten en vier per wiel monteren en wellicht nog in de RX10 zetten.
Inmiddels zit hij ook in de groene RX10 (die ga ik toch niet meer gebruiken voor de combi). Kan hij eventueel ook buiten staan zonder dat hij meteen gaat roesten.
Ziet er goed uit!
Als je bevestigingspunten gaat maken thv voortrein zou ik het zo ontwerpen dat er geen steun zijdelings tegen je chassisbalk komt te liggen. De straler kan daar dan net niet stralen en de spuiter net niet spuiten.
Een steun die een paar cm wijder staat en montage met een langere bout geeft dan ruimte genoeg om overal te kunnen stralen/spuiten.
Dankje Jan!
Goed idee om even expliciet te letten op het open houden van de zijkant.
In mijn huidige beeld komt de achterste steun net achter het subframe en kan de kokerbalk daar op steunen. Ik borg hem dan met een lipje door hiervoor een van de houten van het subframe te gebruiken. Aan de voorkant kan het steuntje zelfs in de voortrein staan en ook die wordt met een lipje geborgd.
Dan is de mover nog multi inzetbaar, al vermoed ik dat het stralen en spuiten van de onderkant in het spit zal gebeuren.
Pas je wel op dat de kolomboormachine niet vastloopt in je plaat? Ik probeer zelf altijd hetgeen ik aan het boren ben niet met m’n hand vast te houden.
Goed punt, met kleinere werkstukken zoals deze let ik er wel op dat ik hem uit mijn hand kan laten schieten zonder schade als hij hapt. Maar het is wel een aandachtspunt. Met de machineklem die ik nu hem kun je dit niet vasthouden. Bestaan er ook verticale klemmen? Anders maar met een griptang in de horizontale of iets dergelijks.