Laatst had ik al een begin gemaakt met de reparatie van de dwarsbalk en bodem aan de linkerkant. Dat bestond vooral uit oud laswerk ongedaan maken en roest wegslijpen. Het werd uiteindelijk wel wat meer dan alleen de bodem en het balkje erin zetten.
Dus eerst plaatjes maken en erin lassen om weer een goede basis te hebben, ondermeer in de kokerbalk en zijkant.
Daarna het balkje eronder. Deze kon ik nu helemaal mooi van binnen uit lassen. Dit heeft sowieso mijn voorkeur omdat het veel fijner werkt dan van onderaf proplasjes maken.
Daarna eerst gezorgd dat de plaat die erin kwam een mooie vierkante basis zou hebben. Ik houd niet van dubbel / overlappend plaatwerk, dus maar plaatjes altijd passend in het gat en dan werken vierkante vormen het snelst. Daarom even specifieke gekvormige plaatjes gemaakt voor het hoekje linksonder en linksboven. Daarna de bodemplaat erin. Om deze vast te zetten op het balkje heb ik gaatjes geboord die ik dan ook weer van bovenaf als proplasjes dicht kon lassen. Hier was de synchroon functie van mijn lasapparaat nog even wennen. Met de hand zou ik de draadtoevoer naar verhouding wat lager hebben gezet.
Uiteindelijk een kwestie van in stapjes (om niet teveel warmte tegelijk in te voeren) rondom af te lassen. Daarbij deed m’n nieuwe Cebora lasapparaat het heerlijk.
De lassen brandden ook goed door in de onderste plaat terwijl het toch 1,2 mm is. De kunst hierbij is om de plaat niet precies strak passend in het gat te maken, maar rondom een kier te laten van circa 1 mm die je dan vol / dicht kunt lassen.
Tot slot natuurlijk een beetje slijpen (voor zover nodig, sommige lassen waren mooi plat) en boven en onder in de RX 5 zetten.
Update
Inmiddels de onderkant en binnenkant van de bodem ook behandeld met RX10 van Caprotech. In de zeer uitgebreide Rost Schutz Test van het Duitse blad Oldtimer Markt komt het product helaas niet in de vergelijking voor, maar heb er zelf goede ervaringen mee. Het nadeel van de RX producten range is alleen dat het niet overschilderbaar is.
Het plaatwerk is nog niet de perfecte eind oplossing, maar dat wat ik heb aangepakt is goed en het is een heel stuk beter dan het was. Nu nog even de verzekering regelen en woensdag voor een APK voorinspectie. Als het meezit is hij dus op tijd klaar voor de vermogensbank dag van het Jongerenregister van de Volvo Klassieker Vereniging eind maart.