Nadat ik laatst de ontsteking al had nagekeken moest ik er vandaag toch echt nog even mee aan de slag. Morgen hebben we twee auto’s nodig en nu de Volvo 245 GLE weg is, hebben we die niet meer als backup.
Eerst gekeken of de 123-ontsteking wel 12-volt kreeg en dat bleek het geval. In het donker had ik lichte vonkjes gezien bovenop de bobine. Daarom maar eens gekeken of de hoofd bobine kabel wel een goede vonk gaf. Deze bleek niet te vonken, tenzij je hem heel dicht bij de massa hield. De hoofdkabel moet echt wel een goede vonk kunnen trekken. Toen ik de kabel uit de bobine trok bleek waarom hij zo slecht vonkje. De kabel zat niet diep genoeg in de bobine. Daardoor was het contact slecht en was dit helemaal zwart en ingebrand. Het bleek dat het koperen contact was losgebroken.
Even de Brezan gebeld, maar die konden me niet aan een universele bobine helpen. Daarom toch nog maar eens goed gezocht en ik had er nog een liggen. Die even los aangesloten en de auto startte meteen. Daarop die bobine maar ingebouwd en de oude meteen weggegooid. Een wonder dat hij het nog zo lang heeft gedaan. Nu zal de auto ook wel weer wat beter rijden. Misschien nog maar wel even een nieuwe reserve aanschaffen.