Vandaag was Bert Pronk (directeur FEHAC) te gast bij BNR Autoshow en verscheen er een bericht op de BNR site met een brief van de FIVA.
In het interview (begint bij 4:47) komt niet veel nieuws naar voren en is het eigenlijk een herhaling van eerdere zetten en uitspraken. De presentator noemt het ook al de oldtimer soap.
Behalve één ding volgens Bert Pronk komt staatssecretaris Weekers op woensdag 10 april met een brief met een voorstel (op tijdstip 11:30 in het interview).
In het interview komt nog wel een interessant aspect naar voren. Op de vraag van de presentator wat er nu moet gebeuren gezien het feit dat er twee rapporten liggen (die van het planbureau en van de FEHAC) die in strijd met elkaar zijn antwoordt Dhr. Pronk:
Het beste wat we in Nederland kunnen doen is met elkaar om tafel gaan zitten, zeggen wat je cijfers zijn, laten zien waar de verschillen in zitten en kijken of je er met elkaar uitkomt. Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat wanneer wij met Planbureau voor de Leefomgeving, met het Centraal Bureau voor de Statistiek om tafel gaan zitten en we praten daar eerlijk over.
De presentator is net als ik verwonderd dat dat niet al lang gewoon gebeurd is. Dhr. Pronk geeft aan dat ze daartoe pogingen hebben ondernomen en dat er een gesprek heeft plaatsgevonden met FEHAC en het Planbureau, maar dat die laatste voor de cijfers weer verwijst naar het CBS.
Dhr Pronk geeft aan erg benieuwd te zijn naar hoe het voorstel van de staatssecretaris voor een regeling voor belastingvrijstelling voor hobbyisten er dan uit komt te zien. Hij heeft nog geen concept gezien.
Dat laatste is misschien nog wel het meest zorgelijk. In plaats van dat de FEHAC en/of KNAC met een breed gedragen voorstel komen laten ze de bal volledig bij het Ministerie van Financiën liggen. Aangezien zie (in tegenstelling tot Infrastructuur en Milieu) vooral naar het financiële aspect kijken blijft het spannend hoe de regeling uit zal pakken.
Bert Pronk geeft aan dat alle voorstellen en mogelijke regelingen worden getoetst door het Ministerie van Financiën of het de beoogde 155 miljoen opbrengt. Het verrast me dat er niet naar voren gehaald wordt dat dit bedrag een illusie is en niet gehaald zal worden ook als de vrijstelling volledig wordt afgeschaft. Veel oldtimer bezitters zullen hun auto dan schorsen, slopen of wellicht exporteren.
Beluister hier het hele interview. En ondertussen afwachten wat er komende woensdag naar buiten komt.
Update: Nog geen duidelijkheid wegenbelasting – maandag vervolg
Brandbrief FIVA
Gelukkig doet de FIVA ook nog een duit in het zakje. De BNR nieuwsredactie heeft een brief in handen gekregen die aanstaande maandag bij de staatssecretaris bezorgd wordt. Ze geven hierin aan dat het afschaffen van de vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers alleen maar verliezers zal kennen. Ook doen ze een concreet voorstel voor de definitie van een oldtimer. Download hieronder de brief:
En bekijk het artikel op de site van BNR Nieuwsradio: Internationale oldtimerclub waarschuwt Weekers voor afschaffing MRB-vrijstelling
Gerelateerde berichten
- (26-03-2013) Oldtimer regeling – in april duidelijkheid
- (21-02-2013) Bashir stelt kamervragen kilometers oldtimers
- (28-11-2012) Wat zou de oldtimer regeling voor wegenbelasting worden?
- (20-11-2012) Uitslag stemmingen moties belasting oldtimers positief
Als ik wegenbelasting moet gaan betalen ga ik mijn klassieker van bijna vijftig jaar oud maar in nieuwstaat gewoon als dagelijkse auto gebruiken en verkoop mijn hedendaagse auto.
Idem hier.
Een aantal oldies heb ik al verkocht.
De mooiste gaat dan straks aan de straat, heb ik er
nog een paar jaar lol van.
Ik heb een Mercedes 508 oprijwagen die in het ongustigste geval 3000 km rijdt en nu 30 jaar oud is, dus ben ik het haasje, de wagen is practisch waardeloos en wat te denken van bedrijven gespecialiseerd op oldtimers die nagenoeg brodeloos gemaakt zijn door het gestuntel van deze regering en een Fehac die zich voor de gek laat houden door berekeningen die aangepast zijn door milieu instanties om hun doel te bereiken, dat terwijl al aangetoond is dat deze berekeningen niet kloppen.
En meneer Pronk wil in deze situatie eerlijk praten met een overheid die zich bedient van gemanipuleerde cijfers, nou dit getuigt van een verregaande naiviteit.
Ik kan dit hier rustig schrijven, want de heer Pronk en politici lezen dit toch niet omdat zogenaamd geen tijd hebben en dat ze blogs en geleverde commentaren afdoen als lastige onderbuikgevoelens..
Bedankt Fehac en wel teruste.
@Lex: Het is mij nog niet helemaal duidelijk of Weekers woensdag komt met een voorstel wat tegelijk naar het overleg clubje en de Tweede Kamer gaat, of alleen ter overleg aan het clubje wordt voorgelegd. In dat laatste geval is er wellicht toch nog meer inspraak dan we denken.
Blijkbaar bedoelde Bert Pronk inderdaad dat er een voorstel van Weekers aan een overleg club gepresenteerd werd vandaag. Zie vervolg update: Nog geen duidelijkheid wegenbelasting, maandag vervolg