Inmiddels alweer bijna een maand geleden had ik een begin gemaakt met de reparatie van de rechter binnendorpel. Daarna voor de positionering van de binnen wielbak al een deel vervangen. Gelukkig viel de staat van de binnendorpel mee dus ik hoefde hem niet in z’n geheel te vervangen. Alleen de bodem was slecht. Hiervoor heb ik met een “partje” dorpelbodem als voorbeeld een nieuwe bodem laten zetten uit 1,5 mm voor over de hele lengte.
Maar voordat die erin kon, moest er ook nog even een extra slechte plek uit de achterplaat.
En een nieuw stuk erin.
In de originele binnendorpel zit een versteviging ter hoogte van de kriksteun. In eerste instantie had ik een poging gewaagd om die min of meer na te maken.
Na de bovenstaande poging heb ik nog een betere gemaakt om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat het alleen maar leidt tot nodeloos dubbele plaat en mogelijke opsluiting van vocht. Daarom heb ik er maar gewoon een stevig stuk hoeklijn in gezet.
Daarna de dorpelbodem goed passend erin maken.
Met m’n nieuwe pneumatische ponstang de gaatjes gemaakt voor de proplassen. Wat een verademing dat stuk gereedschap, had ik veel eerder moeten kopen.
Daarna nog een keer de dorpel hoogte controleren met de mal die ik gemaakt had voordat ik de oude eruit haalde.
Daarna op aanraden van Mike Sander de holle ruimte met een kwast al dik in het vet gezet.
En de plek onderaan waar dubbele plaat ontstaat ingespoten met doorlasbare zinkprimer.
Tot slot de definitieve positionering inclusief de uitlijning aan de voorkant. Daar moet ik ook nog een stuk in de zijkant van de binnendorpel zetten, maar daar kan ik nu nog niet goed bij door het hulpstuk voor de uitlijning van de buitendorpel.
Vervolgens kon het hechten beginnen en de eerste proplassen maken. De luchtslang erbij om de lassen meteen goed te kunnen koelen om zo krimp te voorkomen.
Het was even zoeken naar de juiste instelling van mijn lasapparaat om niet te dikke lasproppen te krijgen. Uiteindelijk lukte dat door de stroom vrij hoog te zetten en de booglengte wat groter.
Daarna rustig aan stap voor stap steeds meer lassen er tussenin gelegd en de proplassen gemaakt en de dorpelbodem zit erin!
Inmiddels ook netjes afgewerkt met de afbraamschijf.
En dan nu verder met de wielbak.
Goed gedaan, hij wordt steviger als hij ooit geweest is.