Laatst had ik al een begin gemaakt met de binnendorpel van mijn rode Volvo 123GT. De oude achterplaat was bij het opkrikken op een brug onder een kriksteun als een stukje karton in elkaar gedrukt. Allereerst het oude laswerk ongedaan gemaakt en van stevige 2 mm plaat met de pneumatische zaag een nieuwe plaat op maat gemaakt.
Helaas kreeg mijn Esab lasapparaat weer kuren (draadtoevoer liep niet soepel) dus was het de druppel om een nieuw apparaat te kopen en wel een Cebora Mono Star 1620 M.
Even wennen met synergische bediening
Op mijn Esab stelde je zelf nog de draadsnelheid en stroomsterkte onafhankelijk van elkaar met de hand in. De Cebora Mono Star heeft een synergische bediening waarbij de draadsnelheid automatisch wordt aangepast. Dat is wel even wennen. De eerste las kreeg naar mijn smaak te dikke rupsen al was de inbranding op zich best OK gezien het feit dat het 2 mm plaat was.
Hoewel het waarschijnlijk wel vast genoeg zat heb ik toch de lassen weer afgeslepen en opnieuw gelast. Daarna de binnendorpel als geheel onder de auto gezet en zowel aan de binnenzijde als de buitenzijde gelast.
Tot slot ook de onderkant van de dorpel erin gezet.
Het blijft natuurlijk lastig werken zo op de kop onder de auto maar al met al ben ik best tevreden met het resultaat en last m’n nieuwe apparaat erg prettig. Nog wel even een gat boren in de onderkant van de dorpel om de binnenzijde te kunnen behandelen en ervoor te zorgen dat water eruit kan.
Volgende stap is het lassen van het dwarsbalkje linksvoor alleen m’n lasgas is bijna op dus even kijken waar ik dat ook alweer kocht, is alweer even geleden.