Een elektrische auto heeft geen dynamo die stroom opwekt voor de 12V verbruikers maar een DC/DC converter. Hiermee wordt de hoogspanning van het accupakket omlaag gebracht naar 12V.
De DC/DC converter zal aan en uitgeschakeld worden via het contactslot. Daarnaast plaats ik nog een (kleinere) 12V accu om vermogenspieken op te vangen en ook spanning te hebben als het contact uit staat.
Om het bereik van de auto zo groot mogelijk te maken, is het streven om het 12V verbruik te minimaliseren. Waar mogelijk vervang ik de reguliere halogeen verlichting dan ook voor warm witte leds (kleurtemperatuur 2800/3000K).
In onderstaand Excel overzicht staan de meeste de verbruikers. Ik weet alleen het verbruik nog niet van ventilator en de vacuümpomp voor de rembekrachtiger.
Download Excel file: DC/DC converter capaciteit
Ik kom nu uit op een vermogen tijdens normaal gebruik (met verlichting aan) van 180 W dus afgerond iets van 200 W. Piek vermogen is 400 W maar dat wordt voornamelijk veroorzaakt door de achterruitverwarming (120W).
Conclusie: een 400W DC/DC converter is afdoende voor mijn ombouw