Berekening capaciteit DC/DC converter

Een elektrische auto heeft geen dynamo die stroom opwekt voor de 12V verbruikers maar een DC/DC converter. Hiermee wordt de hoogspanning van het accupakket omlaag gebracht naar 12V.

DC_DC   converter

De DC/DC converter zal aan en uitgeschakeld worden via het contactslot. Daarnaast plaats ik nog een (kleinere) 12V accu om vermogenspieken op te vangen en ook spanning te hebben als het contact uit staat.

Om het bereik van de auto zo groot mogelijk te maken, is het streven om het 12V verbruik te minimaliseren. Waar mogelijk vervang ik de reguliere halogeen verlichting dan ook voor warm witte leds (kleurtemperatuur 2800/3000K).

In onderstaand Excel overzicht staan de meeste de verbruikers. Ik weet alleen het verbruik nog niet van ventilator en de vacuümpomp voor de rembekrachtiger.

Download Excel file: xls icon DC/DC converter capaciteit

Ik kom nu uit op een vermogen tijdens normaal gebruik (met verlichting aan) van 180 W dus afgerond iets van 200 W. Piek vermogen is 400 W maar dat wordt voornamelijk veroorzaakt door de achterruitverwarming (120W).

Conclusie: een 400W DC/DC converter is afdoende voor mijn ombouw

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate
OudeVolvo
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.