Begin nieuwe kabelboom & speciale onderdelen

M’n vorige blogpost dat de CALB cellen verkocht waren is alweer van twee weken geleden. De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met de nieuwe kabelboom en heb ik nog wat speciale onderdelen voor mijn elektrische combi gekocht.

Voor de kabelboom heb ik nog wat aanvullende draad besteld. Ik gebruik zogenaamde FLRY-B. Dat staat voor Automotive low voltage cable (FL) with reduced insulation thickness (R) made of PVC (Y) and irregularly stranded conductor (B). Hierbij voor ik nog een verbeterslag door, ondanks dat de verlichting grotendeels LED wordt. Daar waar origineel 0,75 of 1,0 mm2 koper gebruikt werd, pas ik 1,5 mm2 toe en 1,5 wordt 2,5.

FLRY B kabel

Ook alvast wat hoog voltage mantel gekocht. Het is een eis van de RDW dat alle hoogspanningskabels oranje van kleur zijn.

HV mantel en relais

Daarna de oude kabelboom als voorbeeld er weer even bij gepakt alsmede wat uitgewerkte schema’s.

oude kabelboom als voorbeeld

Ik leg de nieuwe kabelboom echter meteen in de auto en niet zoals sommigen wel doen op een plank. Zo weet ik dat de lengtes in één keer goed zijn.

draden trekken in de auto

De zekeringkast vervang ik voor vier nieuwe. Twee stuks voor de normale auto functies en twee stuks voor de 12v functies specifiek voor het elektrische deel. Elke zone krijgt dan een continu geschakelde zekeringkast en eentje die via het contactslot geschakeld wordt. Eerst even passen en meten.

zekeringkasten motorkapscharnier

Gaat precies zo bij het motorkap scharnier in gesloten stand.

zekeringkasten vastgezet

Omdat de kabelboom er ook weer uit moet, markeer ik de kabels met een krimp label met informatie waar ze horen.

kabelboom met labels

Speciale onderdelen

Daarnaast heb ik een aantal speciale onderdelen gekocht, of in elk geval ontwerp keuzes gemaakt. Zo heb ik besloten om toch een zwaardere DC-DC converter te nemen. Met alle pompjes en andere verbruikers is 700W toch net wat ruimer dan 400W.

DC DC converter

Meteen rechts vooraan voor de controller lijkt een mooi plekje voor hem te zijn.

mogelijke plek DC DC converter

Met deze nieuwe positie van de controller is er echter nog minder plek voor een accu. Op zich is er geen grote accu nodig, maar kleine accu’s worden niet gemaakt met de polen indeling zoals ik die dan wil. Daarom wordt de 12V accu er een bestaande uit 4 CALB 40 Ah cellen. Toch nog CALB cellen in de auto 😉

12V accu CALBs

Verder heb ik nog een reserve M400 versnellingsbak gevonden.

reserve M400

En die meteen maar bij Volvo Lotte gebracht om z’n staat te laten beoordelen.

Volvo Lotte by night

Verder ook via onderdelenlijn.nl een Pierburg CWA50 pomp gekocht. Dit is een krachtige pomp die ik ga gebruiken voor mijn koel circuits. Bij de BMW dealer kon ik de onderdelen voor de connector gewoon bestellen.

Pierburg CWA50 met connector

Het voordeel van die pomp is dat hij regelbaar is. Hij laat zich aansturen met PWM (Pulse Width Modulation). Voor een aantal andere functies die samenhangen met de ombouw eisen van de RDW maak ik toch al gebruik van een Siemens LOGO PLC. Deze kan een PWM signaal genereren, het is alleen nog even uitvogelen hoe.

Verder heb ik nog een nieuw verlicht vliegwiel op de kop getikt. Scheelt toch weer roterende massa en rommelige stationairloop is bij mijn toch niet van toepassing.

verlicht vliegwiel

Tot slot van Teun twee prachtige steunen binnen gekregen (er staat er een op de onderstaande foto).

Audi rem adapter

Hiermee is het monteren van een Audi rembekrachtiger op een Amazon opeens plug-and-play geworden, zelfs met behoud van de originele Volvo hoofdremcilinder indien gewenst. Het is een dubbelwerkende balg, dus de omtrek is beperkt. Kost alles bij elkaar ook nog eens stukken minder dan een nieuwe losse Lockheed rembekrachtiger. Na wat passen en meten blijkt hij echter niet te passen naast mijn batterijenbox.

Audi bekrachtiger past helaas niet

Eén van de twee sets houd ik op de plank. De set incl. adapter voor de originele Volvo hoofdremcilinder kan gelukkig retour naar Teun. Of is voor mijn aanschafprijs ter overname beschikbaar. Stuur een mail indien geïnteresseerd.

Ik houd het dus alsnog maar gewoon bij een externe losse Lockheed rembekrachtiger. Die laat zit een stuk flexibeler positioneren.

Lockheed rembekrachtiger past wel

4 gedachten over “Begin nieuwe kabelboom & speciale onderdelen”

    • Daar twijfel ik nog over. Mijn idee is nu om ervoor te zorgen dat de grote 12V verbruikers zoals de 2x 150W fans en pomp in het batterijen circuit alleen ingeschakeld kunnen worden als de auto aan de lader staat en stroom krijgt. Dit combineer ik dan met een permanent aangesloten 6 à 7 ampère acculader.
      Maar misschien is als aanvulling daarop voor de zekerheid een monitoring functie op de 12V accu misschien toch niet zo’n gek idee.
      Misschien ondersteunt mijn hoog voltage BMS dat zelfs wel, ik zal eens kijken.

      Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate