Laatst had ik al een begin gemaakt met de reparatie van de wielrand en binnenwielbak. Om straks de wielrand goed te kunnen passen heb ik een body mover gemaakt zodat de auto makkelijk uit het spit kan en ik de deuren kan monteren. Nu hangt hij aan de bevestigingspunten van de slotvangers.
De oude binnenwielbak is eruit. Het bleek alleen dat de dorpel niet de juiste lengte heeft, dus ik heb weinig houvast.
Als basis ga ik daarom eerst de binnendorpel herstellen en de passing van de buitendorpel in orde maken. Daarom de oude buitendorpel verwijderd.
Roestig, maar viel me niets tegen wat er uit eindelijk onder vandaan kwam.
Maar als je dan echt even gaat prikken en tikken, vallen er toch wel wat gaten.
Het is echter vooral de bodem van de binnendorpel die slecht is. Het deel tot en met de gaten is nog best goed. Ik ga aan deze kant dus toch maar niet de hele origineel Volvo binnendorpel die ik eerder gekocht had plaatsen. In plaats daarvan ga ik alleen de bodem vervangen en hiervoor laat ik voor de volle lengte van 155 cm een profiel uit 1,5 mm Zincor zetten. Even een sample uit de balk gehaald op een plek waar hij nog best goed was.
Dan zie je dat ook daar de bodem best dun is geworden.
Eind volgende week ligt die klaar. Nu verder met het weghalen van de oude delen. Om de maatvoering straks weer makkelijker goed te kunnen krijgen heb ik even een mal gemaakt.
Hiermee heb ik de totale hoogte van de binnendorpel vastgelegd en de positie van de buitendorpel. Al ga ik die laatste op basis daarvan alleen even hechten en dan passen met de deuren erin.
Ook de voor/achter positie heb ik met een aanslag vastgelegd, zodanig dat ik het lasflapje van de nieuwe dorpel er wel onder kan schuiven.
Uiteindelijk ook de laatste delen van de oude buitendorpel weggehaald. Deze was verrassend genoeg nog voor 70% origineel. Alleen het achterste deel was ooit vervangen.
Wordt vervolgd.