Nu de wielbak aan de rechterkant weer hard is, ben ik verder gegaan met het schelpje (ofwel ribbelplaat op de sedan). Eerst maar eens wat oud laswerk ongedaan gemaakt.
Het is jammer dat ze het er niet netjes stomp in hebben gelast. De lassen op zich zijn over het algemeen best aardig. Het laat echter ook goed zien waarom stomp lassen veel beter is. In de dubbele rand gaat het roesten vrolijk verder.
Reservewielbak met thuiskomer
Ik had nog het plan om met het thuiskomertje wat ik ooit gekocht had en een reservewielbak van een Amazon analoog aan zoals het bij een 240 zit een plek te maken voor het reservewiel. Daarop eerst maar eens gekeken of de thuiskomer überhaupt past. De ET waarde bleek 5 te zijn, dus dat zou moeten passen. Daarom voor de zekerheid de proef op de som genomen.
Hij past inderdaad zonder dat hij aanloopt. Het zal wel beroerd rijden, maar ja, is beter dan niets. Voor de voorkant is het naafgat nog iets te klein dus dat zal ik nog wat groter moeten maken.
Na wat passen en meten kwam ik erop uit dat hij alleen rechtop aan de zijkant past als ik ook een stukje van de laadvloer gebruik. Helemaal achter de bekleding in het vakje past hij niet. Ik denk dat ik de indeling dan maar origineel laat. In dat geval maak ik een steun in de kofferbak zoals je bij de 940 vaak ziet of ik kies ervoor om standaard een reparatie spuitbus in de auto te leggen en incidenteel de thuiskomer los mee te nemen.
Voorbereiden basis nieuw schelpje
Eerst maar eens het oude schelpje weggehaald en zoveel mogelijk van de oude aansluit punten laten staan. Daarna een strip voorbereid om aan het achterscherm vast te zetten en daarna smaller te maken.
Gelukkig heb ik een origineel Volvo stuk reparatieplaatwerk (nummer 662550) dus de pasvorm daarvan is/lijkt erg goed.
Op zoek naar de originele vormen
Helaas is er toch meer aan de auto gedaan door vorige eigenaren dan ik dacht. Daarvoor blijft het zoeken naar de originele aansluit vormen.
Dit zijn van die momenten dat ik denk: “Had ik in mijn zoektocht naar een andere body toch niet nog verder moeten zoeken?”. Of zelfs nu alsnog? Zeker nu hij in het spit hangt is goed zichtbaar dat er echt nog veel werk aan zit. Tegelijkertijd zit er nu ook al wel aardig wat tijd en energie in. Toch lonkt een ogenschijnlijk (?) kant en klare goede combi zoals deze 1969-er voor 9200 euro wel.
Maar goed, ook daarvan is het de vraag hoe goed hij echt is en bijna 10.000 euro is veel geld en dan moet de hele EV conversie nog beginnen.
Ik zet dus gewoon nog maar weer even door. Uiteindelijk weet je dan precies wat je hebt: je eigen harde auto.
Voorbeeld foto achterkant welkom
Mocht iemand een goede voorbeeld foto hebben van hoe het achteraan hoort te zitten, dan ontvang ik die graag. Op zich kan ik het ook wel gewoon zelf creatief dichtmaken en laten aansluiten, maar ik vind het mooi om dit zo origineel mogelijk te doen. Het gaat dus om dit stuk:
Update
Inmiddels een aantal goede voorbeelden toegemaild gekregen waarvoor dank! Ook ben ik nog even gaan kijken bij Frans Boerkamp in Twello bij een van de combi body’s die ik in mijn zoektocht bekeek (maar afviel doordat er nog geen Nederlands kenteken op zat).
Origineel zit er een afdek hoekje.
En daarachter kan zich dus makkelijk roest ontwikkelen door opgehoopte rommel en vocht. Zo ook bij die auto vrij veel roest, maar nog wel origineel qua vorm.
Helaas is dus niet echt te zien hoe het schuine gat naast het schelpje precies onder dat afdek plaatje dan hoort te lopen. Maar goed, vol goede moed verder gegaan aan mijn auto.
Maar hoe meer oud lapwerk ik loshaal, hoe meer roest ik tegenkom. Eigenlijk moet het hele deel tot en met de reflector (waar een LPG buitenvuller in zat) eruit.
Wellicht eens bij Dries Bakkenes in Barneveld om de hoek zien?
Die doet bijna niet anders dan deze Volvo’s.
Hallo Lars,
ik heb wel een paar foto’s voor je van mijn ongerestaureerde combi.
Als je even je emailadresdoorgeeft.
Groet, Alfred