Onlangs heb ik de bodem rechtsvoor afgemaakt en was ik weer verder gegaan met de achterkant. Dat laat ik voor nu nog weer even totdat de aangeschafte schuurvondst combi er is en ik daarvan de maten of wellicht zelfs de hele achterkant kan gebruiken. Tot die tijd de groene nog maar wat voorsprong geven in de keuze welke de basis voor de ombouw naar elektrisch wordt ;).
Daarom ben ik verder gegaan met de bodem linksvoor. Eerst maar weer eens begonnen met oud laswerk ongedaan maken en wat slechte plaat wegslijpen.
Helaas zitten op de kokerbalk best veel plaatjes gelast en ook het dwarsbalkje moet opnieuw.
Nu zag ik dat je een kant en klare kokerbalk met knik (onderdeelnummer 661258) kunt kopen. Dat is denk ik nog de mooiste optie. Update: de pasvorm van de geleverde balk bleek niet zo heel goed te zijn, dus die gaat retour.
Vraag: in hoeverre moet je de auto verstevigen tijdens het vervangen van die balk?
Update: ik heb voor de zekerheid wat schoren geplaatst.
In mijn geval hangt de auto ook nog eens in een spit. Dit is er gelukkig wel eentje waarbij de voorkant hangt aan zowel de stuurhuis ophang punten van de chassisbalk als aan de A-stijlen op de plek van de deurveren.
Zou het volstaan om hem tijdens het vervangen van de balk op z’n zijkant te houden?
Of als het nodig is om hem te fixeren of anders te steunen, hoe dan?
Ik dacht eventueel een U-beugel maken die dan met de bevestigingsplaten van de deurscharnieren aan de A-stijlen gezet kan worden.
Op die manier kan hij dan op z’n kop staan zonder dat er veel krachten op de chassisbalken staan. Misschien wel toch ook nog een ondersteuning vooraan maken/behouden omdat het dwarsbalkje van de A-stijl naar de koker ook weg gaat. De staat van de voorste vloerplaat achteraan valt me niets tegen en dat is nog de originele dus die kan grotendeels blijven zitten.
Update
Inmiddels een hoop zinvolle tips gehad op het Volvo Klassieker Vereniging forum en in de VKV Jongerenregister Facebookgroep. Uiteindelijk is het een mix van suggesties dat het niet nodig is en mooie voorbeelden van wat je zou kunen doen. Ik kies er voor de zekerheid toch voor om wat schoren de plaatsen en de body ook in het midden op de dorpels te steunen als hij op de kop hangt. De eerste schoor met een oud stuk hoeklijn van een LPG tank frame van het schutbord naar de dorpel en bodem zit erin.
Maandag even staal halen en dan verder. De kokerbalk heb ik inmiddels ook besteld bij Nordicar dus die komt als het goed is dinsdag binnen.
Update 2
Inmiddels heb ik staal gekocht en ook een schoor buitenom geplaatst.
Daarnaast nog een kleine schuine schoor van het schutbord naar de chassisbalk en een houten balk tussen de radiatorbalk en de andere chassisbalk.
Ik heb nog even gekeken naar ondersteuning onder de dorpels ter hoogte van de handrem. Dat zit op dit moment qua gewichtsverdeling zodanig in het midden dat dan ook de achterkant omhoog wil. Of ik laat het maar zo of ik stabiliseer de body nog bij de A-stijlen. Dat hij nu nog kan draaien is echter ook wel makkelijk. Meteen maar een begin gemaakt met het weghalen van de oude balk. Wel nog even de belangrijkste maten en posities opgeschreven.
Ik had wel gezien dat er een versteviging in de balk zat voor de bevestiging van de voorstoel. Wat ik echter niet had gezien is dat die ook aan de zijkanten van de koker vast zat. Met het inslijpen en schuin slaan van de zijkanten van de koker heb ik die wel wat beschadigd.
Die moet ik dus even weer lassen en richten voordat hij weer op z’n plek gaat.
Update 3
Inmiddels heb ik de kokerbalk met knik van Nordicar binnen.
Hij is echter helaas niet goed qua pasvorm. De breedte van de nieuwe balk is 77 mm terwijl de chassisbalk onder de auto 70 mm is. Even contact gehad met Frank van Nordicar en deze gaat retour en hij gaat overleggen met de producent.
Inmiddels heb ik contact met Eric van Vliet die samen met zijn vader in eigen beheer een aantal van deze balken heeft laten maken. Eric heeft trouwens ook mooie herproducties van de middenconsoles en amazon spoiler gemaakt (zie de advertenties van Eric op Marktplaats). Hij heeft me de schetsen gestuurd van hun balken en die buitenmaten kloppen goed. Hij had twee lengtes beschikbaar, 84 cm en 100 cm. Ik heb die laatste bij hen besteld. Zie ook Marktplaats advertentie http://link.marktplaats.nl/m1017975357
Dan moet ik alleen zelf nog even de knik erin maken. Dan is mijn schets opzet die ik had gemaakt om de balk dan eventueel zelf te laten maken ook meteen af.
Die heb ik dus even aangepast naar hoe ik de rechte balk van Eric moet inzagen om de knik op de juiste plek te krijgen.
Toen ik de balk voor de versnellingsbak support bevestiging doorhaalde klikte de slijpnaad van een millimeter wel meteen dicht. Staat dus toch nog aardig wat spanning op.
Dan toch eerst de body maar verder stabiliseren en zorgen dat die slijpnaad weer op 1mm open staat. Als idee heb ik om hem toch maar bij de A-stijlen te gaan ondersteunen en daarna de kier open proberen te drukken met een verstelbare schoor.
Update 4
Na wat vertraging door PostNL heb ik de kokerbalk van Eric binnen. Daar ben ik erg tevreden over. Mooi dik, 2 mm en goede pasvorm!
Daarna de oude kokerbalk weggehaald en dat is maar goed ook. Hij was aardig roestig van binnen en zal vol met opgelaste plaatjes.
Met een stukje hulp koker heb ik de lengtematen en de hoek toch maar even in het werk bepaald.
Voordeel van een te lange koker is dat ik er zelf aan de achterkant twee flapjes aan kon maken door de koker om te zetten. Toen ik met mijn rode 123GT bezig was had ik al twee dwarsbalkjes gekocht maar er maar één gebruikt. De pasvorm bleek echter niet erg goed.
Ik had er toen twee gekocht, die grijze was goed, de zwarte van het merk Klokkerholm niet. Het scheelt zo’n 5 mm. Dit is op zich wel op de lossen door de flapjes wat uit te kloppen maar erg mooi is dat niet. Gelukkig was Nordicar direct bereid een andere “grijze” op te sturen en de Klokkerholm kan retour ondanks dat ik hem al best lang geleden had gekocht. Goede service!
Wordt vervolgd… en de kokerbalk zit erin!