Volgens de verkoper moest er een stukje van 30 centimeter in een balkje gelast worden voor de APK. Met een 1800ES en 240 als referentiekader dacht ik, ach dat kan nooit ingewikkeld zijn. Eenmaal onder de bus gekropen, bleek die 30 centimeter toch wat meer te zijn. Bovendien is de roestschade het gevolg van slecht laswerk in het verleden en is het niet een kwestie van een nieuw plaatje erin lassen. Ook de zijkanten van de balk moeten opnieuw. Ook is het niet alleen de balk rechts, maar is ook links verrot. Helaas zit de remleiding in de weg en kon ik nog niet verder. De wartel wilde namelijk niet los. Ik moet eerst even zorgen dat ik spullen voor het maken van een nieuwe leiding klaar heb liggen. In elk geval al wat oude en verrotte plaat weg geslepen waardoor het er al een stuk overzichtelijker uitziet.
Type
Verder ook even op zoek gegaan naar de typeplaatjes (met dank aan Teedrie.nl). De M-sticker zit er helaas niet meer op. Het typeplaatje onder de stoel nog wel en leerde mij dat de bus origineel Pastelwit was (zowel boven als onder) met kunstlerenbekleding Van Dyck (Bruin), ofwel type R1R1LN.
Daaronder staat nog een nummer wat ik nog niet heb kunnen ontcijferen: 19 2 7369 HO 253021
Dat laatste deel 253021 komt overeen met het type wat op het kenteken staat.
Wie weet waar 19 2 7369 voor staat?
Suggesties hieronder als een reactie of via de e-mail zijn van harte welkom.
Met dank aan Fred van het Bus-Forum is inmiddels bekend waar 19 2 7369 voor staat. Hij vond dit “build date” document. Hieruit blijkt dat de auto op dinsdag in week 19 van 1980 is afgebouwd. Dat is dinsdag 6 mei. Hij kreeg productienummer 369.