Begin december ontdekte ik dat de achterkant behoorlijk gaar was toen ik een begin maakte met het schelpje rechtsachter. Na het ongedaan maken van oud laswerk ontdekte ik steeds meer onderliggende roest en bleef er weinig originele vorm en plaatwerk over.
Daarom ben ik om de motivatie erin te houden ook maar verder gegaan met wat andere plekken. Zo heb ik het binnenscherm beter vast gelast, de ophangingsdelen laten stralen en deels behandeld en de vloerplaat rechtsvoor erin gelast. Tussendoor deed ik dan af en toe wat aan de achterkant. Tijd voor een update.
Voortgang reparatie achterkant
Eerst het gat maar eens wat groter gemaakt om weer wat hardere plaat tegen te komen en de roest weg te halen.
Daarna meteen alvast een plaatje voorbereidt in de juiste vorm die aan de bovenkant (op de foto) nog op maat gemaakt moet worden.
Daarnaast heb ik de auto aan de achterkant uit het spit gehaald om de achterklep te kunnen monteren en wat maten te kunnen controleren.
Uiteraard ook het schroefpaneel onder de klep erbij gepakt en de passing gecontroleerd.
Ik heb ook hier oud reparatiewerk los gehaald en een strak gat gemaakt voor een nieuw stuk plaat.
Al die oude puntlassen heb ik uiteindelijk weggehaald. Zo kan ik een nieuw stuk plaat zowel stuikend tegen de originele plaat aan zetten als deze proplassen op het balkje.
Ik heb een strip laten knippen voor de volle breedte en de juiste hoogte.
Met die strip kon ik het achterpaneel al even globaal passen.
En de uitlijning alvast bekijken.
Daarop als eerste een plaatje gemaakt voor de zijkant en erin gehecht om niet alles nog los te hebben liggen.
Wel moet er ook nog weer een nokje komen voor de bovenste bevestigingspunten van de afdekplaat onder de klep. Bij de combi van m’n vader heb ik kunnen meten dat die 6 mm omhoog komen.
Met dit nokje zal de plaatsing van het onderpaneel nog wat stabieler worden, maar in elk geval ontstaat nu weer het eerste ijkpunt voor de hoogte.
Dit vormt uiteindelijk een plat vlak met de plaat waar ook het schelpje op valt. De aansluiting in de hoek eronder maken wordt nog wel even puzzelen, maar ik heb gelukkig wat voorbeeld foto materiaal gekregen en verzameld.
Wordt vervolgd….
Hoeveel Volvo blijft er uiteindelijk over?
Interessant project maar wel erg veel lapjes en plaatjes.
Heel veel succes en doorzettingsvermogen.
Dank! Hij krijg inderdaad best veel nieuwe stukken plaat uiteindelijk. Ik las die er allemaal in en niet op en probeer het zo glad mogelijk af te werken. Het gaat echter toch vervormen door het lassen de echt de originele vorm krijg ik er niet op alle plaatsen in. Dat is ook wel een van de redenen dat ik heb gezocht naar een betere basis met minder roestschade in de loop der jaren. Op een enkele uitzondering na kan ik denk ik wel stellen dat dat een illusie is. Deze auto’s hebben doorgaans veel te verduren gehad en de jaren beginnen te tellen.
Het overzetten van een goede achterkant om minder lapjes te hebben blijft overigens nog steeds een optie. Al zou ik dan nog niet 123 weten waar ik de lassen dan zou zetten. Misschien moeten om te beginnen de achterschermen er dan wel af. Maar goed, dat is ook weer een grote klus die ik misschien dan zelfs zou laten doen door een professional. Tegelijkertijd hoeven lapjes misschien helemaal niet erg te zijn, als hij maar weer hard is. In combinatie met laten stralen en in de epoxy /RX5 en RX10 en Mike Sanders Fett ter conservering van de holle ruimtes zou het best weer een tijd goed moeten gaan.
goed bezig Lars,
Heel slim om af en toe eens iets anders te doen, alleen maar passen, knippen , slijpen en lassen kwam mij ook m’n neus uit op laatst. En ja lappendeken aan de achterzijde is minder kritisch dan aan de “chassisbalken”. Houd vol Lars, je elektrische project is het dubbel en dwars waard.
groet Jan
Wow, je hebt heel wat meer aan de achterkant gedaan dan ik tot nu toe gezien had Lars, en ik vindt het er zelf heel erg goed en doordacht/zorgvuldig uit zien. Het is inderdaad een illusie om te denken dat alles weer als ‘nieuw’ aan de wagen komt. Zelfs met een oneindig budget zijn sommige delen gewoon niet in hun geheel na te maken. Het gezonde deel dan laten zitten en alleen de rotte rand vervangen is dan gewoon de enige optie. Dus ga zo door en houd ons op de hoogte.