Naast het uitwerken van de ombouw naar elektrisch, moet er ook gewoon restauratiewerk verricht worden aan de combi. Vandaag ben ik rechtsvoor begonnen.
Gelukkig niet zo ernstig als bij mijn rode 123GT maar toch wel weer wat roestgaten en oud laswerk om ongedaan te maken. Ik blijf me erover verwonderen dat mensen plaatjes over een roestig gat heen lassen en niet een stuk precies in een schoon gat passend maken.
Met een staalborstel op de slijptol ging de oude tectyl er vrij makkelijk af en kan ik goed zien wat er moet gebeuren.
Het A-paneel is gewoon reparabel door er diverse nieuwe stukken in te lassen. Geheel vervangen is niet nodig.
Aan de binnenkant zit nog wel wat meer werk. Het ziet er op de foto wat ernstiger uit dan het is.
Wel ga ik denk ik ook het dwarsbalkje maar preventief vervangen ondanks dat hij nog hard is. Het is namelijk niet goed te zien hoe deze aan de binnenkant is en bovendien kan ik dan de aansluiting met de dorpel en kokerbalk goed herstellen indien nodig.
Inmiddels het “dekseltje” open gemaakt. Op zich was het in de dwarsbalk best vettig, maar ook vond ik er roest en hazelnootjes.
Inmiddels heb ik een mooi groot en schoon gat en inderdaad moeten ook de kokerbalk en binnendorpel hersteld worden. Wederom oud plaat op plaat laswerk ongedaan maken.
En het was maar goed dat ik het balkje er even tussenuit heb gehaald. Inmiddels zit in de kokerbalk weer een mooi nieuw stuk erin.
En inmiddels worden ook de gaten bij het A-paneel al strakker met goede harde randen en zitten de eerste kleine plaatjes er alweer in.
Inmiddels zit een groot deel van de stukken erin en zit ook het dwarsbalkje weer vast.