Nu ik na het wegen de verdeling van mijn batterijen definitief heb vastgesteld, kan ik verder met de batterijenbak achterin. Eerst met hout nog wat verder gegaan om te kunnen meten.
De stapel van 3 modules is 29 a 30 cm hoog. Ik wil onder de reservewiel klep een polycarbonaat (doorzichtige) deksel maken. Deze zal ook nog ongeveer 8 mm dik worden. Het lijkt allemaal net te passen met behoud van de originele lange trekhaak.
Met hout was voor een volledig prototype toch niet zo handig, dus ben ik maar met staal aan de slag gegaan. Eerst even uit 1,5 mm plaat zijkanten voor de reservewielbak gemaakt. Even een klein randje eraan gezet voor wat stevigheid. Dan werkt zo’n Jorg zetbank toch wel heel fijn.
Vervolgens met wat stukken 1 mm plaat in delen de vorm van de bak gemaakt en gehecht. Naar achteren toe loopt hij iets op. Dat doet de trekhaak immers ook en er hoeven daar maar twee modules bovenop elkaar.
Tussen de bak en de stang van de trekhaak zit nu 8 mm ruimte. Even gemeten: tot de polycarbonaat deksel heb ik 30 cm ruimte, moet passen dus.
Daarna de bak gedemonteerd. Hij is nog niet helemaal symmetrisch en strak, maar toch al een aardig begin.
Hij was bedoeld als prototype, maar misschien kan ik hem zelfs wel helemaal afwerken en gewoon als buitenbak gebruiken. Dan is het een kwestie van een binnenframe maken wat het gewicht van de batterijen draagt.
Masterclass autonoom rijden bij Volvo
Georganiseerd door de KNAC was ik bij een masterclass van Volvo over autonoom rijden. Erg interessante ontwikkelingen waar ik wel meer over wil weten. In een mooie setting tussen prachtige splinternieuwe Volvo’s vertelde Arthur van Es (marketing directeur Volvo Nederland) over de visie van Volvo op het gebied van “the future of driving”.
Hij schetste dat in 2020 de eerste auto’s in de showroom kunnen staan die op de snelweg autonoom kunnen rijden. Verder haalde hij een belangrijk statement aan van de Volvo CEO Håkan Samuelsson op het gebied van aansprakelijkheid.
Volvo Cars responsible for the actions of its self-driving cars
Volvo Cars will accept full liability for the actions of its autonomous cars when in Autopilot mode, making it one of the first manufacturers to take this vital step forward in the development of self-driving cars.
Dat geeft in mijn ogen wel aan hoe serieus autonoom rijden wordt genomen en de stabiliteit van de technologie. Arthur gaf in zijn presentatie aan dat bij Volvo die technologie echter niet het uitgangspunt is, dat zijn de mensen. Dit eigenlijk nog steeds in lijn met de uitspraak van Volvo oprichters Assar Gabrielsson en Gustaf Larson.
Juist daarom wordt er nu ook onderzoek gedaan in Zweden met eindgebruikers in het reguliere verkeer.
Volledig autonoom van A naar B rijden zal nog wel even duren, zeker het eerste en laatste stuk van je reis, maar op de snelweg is er al veel mogelijk. We mochten de “Pilot assist” functie zelf ervaren.
Het is een combinatie van adaptief cruise control en de weg volgen. Je stelt en gewenste snelheid in en zodra de auto de belijning gevonden heeft probeert hij die snelheid vast te houden voor zover dit mogelijk is. Hij houdt hierbij rekening met omliggend verkeer. Verder volgt hij ook gewoon de weg. Je voelt het stuur draaien!
Best indrukwekkend! Zodra je van rijstrook wisselt pakt hij de belijning weer erg snel op en stuurt vanzelf terug om vervolgend die rijbaan te volgen. De auto waarin ik gereden heb was overigens een prachtige S90.
Er stond ook een hele rij XC90’s (maar die vind ik zelf te groot).
Wel met stekker, dat dan weer wel 😉
Combi bekeken
Hoewel ik voor mijn elektrische combi nu het laswerk klaar is al niet meer op zoek ben naar een vervangende body houd ik m’n ogen wel open. Ik kwam het volgende aanbod tegen:
Ik heb nu een body van een amazon combi: geheel ontmanteld, gestraald, laswerk, nagestraald, vlamverzinkt, 2-componentenprimer, antidreunpasta en binnenin in de lak (midnight bleu). Voor het grootste deel weer gemonteerd met allemaal nieuwe bouten en moeren. Deze gemonteerd met kopervet. Verbrede velgen, kortom er bestaat geen betere basis om verder te gaan.
Dat klonk toch wel veelbelovend dus heb ik een afspraak gemaakt om te gaan kijken.
Laswerk was niet op alle plekken zoals ik dat zou doen en willen, maar zeker een mooie basis. Er waren slimme modificaties doorgevoerd ondermeer tegen het inwateren bovenop de chassis balken in de motorruimte. De binnenschermen en wielranden achter leken me zelfs nog origineel. Met name omdat hij twee keer is gestraald en is vlamverzinkt voordat hij in de epoxy ging roest hij (zo goed als) nooit meer. Toch heb ik besloten om hem voorbij te laten gaan. Interesse? Je vindt de advertentie op het Volvo Klassieker Vereniging forum.