Batterijen bak mockup en DC-DC steun opnieuw en opnieuw

Begin september was ik tot een tweede versie van het ontwerp van de voorste batterijen bak gekomen.

batterybox 2.6

Omdat het centimeter werk is bij de motorkap, motor en DC-DC converter heb ik een mockup gemaakt van hout om de daadwerkelijke passing te kunnen controleren.

batterybox 2.6 hout

Zoals ik had verwacht past de hoogvoltage connector van de DC-DC converter nu niet meer.

DC HV connector past niet

Maar ook in de bak kan ik mooi even passen met de shunt, contactors en vrij stugge afgeschermde 35 mm2 kabel.

shunt en kabel passen

De shunt en daarmee de contactors mogen nog wel wat meer naar het midden.

shunt verplaatst en fuse positie

Daarmee wordt de bocht wat ruimer en dus makkelijker. Qua zekering past het wel.

Passing in motorruimte

Tot nu toe liet ik de box op klosjes op de motor rusten. Tijd om even een steuntje te maken.

montage steuntje batterybox front

Voor de bovenste bout aan de rechterkant kon ik mooi het boutje van het remverdeelblokje hergebruiken. Die krijgt toch een andere plek. De onderste doe ik met een blindklinkmoer. Eerst even testen.

blindklinkmoer testen

En daarna in het schutbord maken.

blindklinkmoer in body

En voila

steuntje op zn plek

DC-DC steun V1 eruit

Daarna moest de steun voor de DC-DC converter die ik eerder gemaakt had eraan geloven.

DC DC steun v1 eruit

Om hem er onderaan en bovenaan iets verdiept en onder een andere hoek er weer in te zetten.

DC DC steun V2 voorbereiden

Met nu genoeg ruimte voor de hoogvoltage stekker.

HV connector DC past

Om hem vervolgens af te lassen en weer een bakje te maken.

DC DC steun V2

Om er achter te komen dat er geen plek overblijft voor de kachel.

geen plek voor kachel

Dus dat je al het werk er maar weer uit slijpt.

Ruimte voor kachel zoeken

Andere plek voor DC-DC?

Zou de DC-DC converter ook op een andere plek kunnen? Bijvoorbeeld naast de motor.

DC DC naast motor wellicht

Maar ik weet de IP rating niet en of het daar echt droog blijft? Bovendien niet ideaal qua kabels en leidingen.

Voorin dan?

Of DC DC vooraan

Tricky qua koelaansluitingen, lastig voor de koplamp en knipperlicht bedrading en ongunstiger qua gewicht.

Dus maar even laten bezinken…

LED panelen geplaatst

Sinds kort zijn we overgestapt naar Qurrent als duurzame energieleverancier en hebben we een Q-box waarmee we ons energieverbruik realtime in de gaten kunnen houden. Ik was geschokt door het verbruik van de TL-verlichting in mijn garage. Dat was ooit zuinig, maar bij elkaar is 6 dubbele bakken met dus 12 x 58W toch 700W.

Na wat research gekozen voor deze LED panelen van 3400 lumen voor 29W met 6400K wit daglicht voor 30 euro per stuk. Inmiddels zijn de eerste drie vervangen.

LED panelen installatie

Is echt lekker helder en wit en werkt fijn. Verschil in lichtopbrengst met mijn oude TL bakken is enorm. Ook de verdeling van het licht is een stuk beter. De oude bakken gaven nog veel ‘donkere’ hoekjes in de ruimte en schaduwen omdat de lichtbron veel dieper lag en mijn plafond vrij laag is. Nu kan ik normaalgesproken toe met 3 van de 6 panelen aan (gelukkig had ik al een dubbele schakelaar geïmplementeerd bij het aanleggen).
Nog mooier zijn dimbare LED panelen, maar naast het feit dat je dan een duurdere dimbare driver nodig hebt, komt er dan ook nog heel wat bij aan schakelaars en dat werd me voor nu te duur. Upgraden kan altijd nog.

Volgende week de andere drie panelen plaatsen.

Idee: DC-DC en kachel indeling

Na nog wat schuiven met de diverse onderdelen kwam ik opeens op het idee om de DC-DC converter onder de kachel te plaatsen. Dan loopt de hoogvoltage kabel wel in de cabine en dat wil ik eigenlijk voorkomen, maar voor de heater is dat toch ook al het geval.

DC DC onderop

Maar eens kijken of ik een originele Amazon kachel als basis kan gebruiken. Wordt vervolgd….

1 gedachte over “Batterijen bak mockup en DC-DC steun opnieuw en opnieuw”

  1. Wat ik al eerder zei Lars, een beknopt logboek voor ombouw na al jouw bevindingen lijkt mij heel nuttig!
    Het lijkt mij super om in een elektrische Ama te rijden maar hik aan tegen alle kosten omdat ik dat niet zelf kan….
    Maar volg jouw stappen op de voet, klasse!
    Groeten, Jaap

    Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate