Begin september was ik tot een tweede versie van het ontwerp van de voorste batterijen bak gekomen.
Omdat het centimeter werk is bij de motorkap, motor en DC-DC converter heb ik een mockup gemaakt van hout om de daadwerkelijke passing te kunnen controleren.
Zoals ik had verwacht past de hoogvoltage connector van de DC-DC converter nu niet meer.
Maar ook in de bak kan ik mooi even passen met de shunt, contactors en vrij stugge afgeschermde 35 mm2 kabel.
De shunt en daarmee de contactors mogen nog wel wat meer naar het midden.
Daarmee wordt de bocht wat ruimer en dus makkelijker. Qua zekering past het wel.
Passing in motorruimte
Tot nu toe liet ik de box op klosjes op de motor rusten. Tijd om even een steuntje te maken.
Voor de bovenste bout aan de rechterkant kon ik mooi het boutje van het remverdeelblokje hergebruiken. Die krijgt toch een andere plek. De onderste doe ik met een blindklinkmoer. Eerst even testen.
En daarna in het schutbord maken.
En voila
DC-DC steun V1 eruit
Daarna moest de steun voor de DC-DC converter die ik eerder gemaakt had eraan geloven.
Om hem er onderaan en bovenaan iets verdiept en onder een andere hoek er weer in te zetten.
Met nu genoeg ruimte voor de hoogvoltage stekker.
Om hem vervolgens af te lassen en weer een bakje te maken.
Om er achter te komen dat er geen plek overblijft voor de kachel.
Dus dat je al het werk er maar weer uit slijpt.
Andere plek voor DC-DC?
Zou de DC-DC converter ook op een andere plek kunnen? Bijvoorbeeld naast de motor.
Maar ik weet de IP rating niet en of het daar echt droog blijft? Bovendien niet ideaal qua kabels en leidingen.
Voorin dan?
Tricky qua koelaansluitingen, lastig voor de koplamp en knipperlicht bedrading en ongunstiger qua gewicht.
Dus maar even laten bezinken…
LED panelen geplaatst
Sinds kort zijn we overgestapt naar Qurrent als duurzame energieleverancier en hebben we een Q-box waarmee we ons energieverbruik realtime in de gaten kunnen houden. Ik was geschokt door het verbruik van de TL-verlichting in mijn garage. Dat was ooit zuinig, maar bij elkaar is 6 dubbele bakken met dus 12 x 58W toch 700W.
Na wat research gekozen voor deze LED panelen van 3400 lumen voor 29W met 6400K wit daglicht voor 30 euro per stuk. Inmiddels zijn de eerste drie vervangen.
Is echt lekker helder en wit en werkt fijn. Verschil in lichtopbrengst met mijn oude TL bakken is enorm. Ook de verdeling van het licht is een stuk beter. De oude bakken gaven nog veel ‘donkere’ hoekjes in de ruimte en schaduwen omdat de lichtbron veel dieper lag en mijn plafond vrij laag is. Nu kan ik normaalgesproken toe met 3 van de 6 panelen aan (gelukkig had ik al een dubbele schakelaar geïmplementeerd bij het aanleggen).
Nog mooier zijn dimbare LED panelen, maar naast het feit dat je dan een duurdere dimbare driver nodig hebt, komt er dan ook nog heel wat bij aan schakelaars en dat werd me voor nu te duur. Upgraden kan altijd nog.
Volgende week de andere drie panelen plaatsen.
Idee: DC-DC en kachel indeling
Na nog wat schuiven met de diverse onderdelen kwam ik opeens op het idee om de DC-DC converter onder de kachel te plaatsen. Dan loopt de hoogvoltage kabel wel in de cabine en dat wil ik eigenlijk voorkomen, maar voor de heater is dat toch ook al het geval.
Maar eens kijken of ik een originele Amazon kachel als basis kan gebruiken. Wordt vervolgd….
Wat ik al eerder zei Lars, een beknopt logboek voor ombouw na al jouw bevindingen lijkt mij heel nuttig!
Het lijkt mij super om in een elektrische Ama te rijden maar hik aan tegen alle kosten omdat ik dat niet zelf kan….
Maar volg jouw stappen op de voet, klasse!
Groeten, Jaap