In mijn vorige post Wat zou de oldtimer regeling voor wegenbelasting worden? schetste ik dat door de in de Tweede Kamer aangenomen motie van Bashir we in elk geval wisten dat de regeringspartijen VVD en PvdA in het voorjaar van 2013 met voorstellen voor een regeling moesten komen richting de kamer. Sindsdien (eind november 2012) is er al weer veel gebeurd en heb ik dit samengevat in dertien update comments op dat onderwerp op mijn blog. Weer even een samenvatting daarvan:
- (12-12) 13.554 mensen vulden de KNAC enquête in. Van de beschikbare opties stemde 67% voor de regeling van vrijstelling voor benzineauto’s (vanaf 30 jaar) en diesels (vanaf 35 jaar) [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][lees meer].
- (22-12) Oldtimerbranche: 155 miljoen in de plus levert misschien meer miljoen in de min op [lees meer]
- (5-1) Staatssecretaris Weekers in Tros Autoshow: Iedere dagelijkse gebruiker laten betalen (neiging naar strippenkaart) [lees meer]
- (19-1) FEHAC komt met kritiek op rapport Planbureau voor Leefomgeving (o.a. aanleiding voor de maatregel) [lees meer]
- (20-1) Minister Schultz van Haegen in Tros Autoshow: “De regeling komt niet voort uit bezuinigingen, maar is een milieumaatregel”. [lees meer]
- (12-2) Bert Pronk (voorzitter FEHAC) op BNR Nieuwsradio: “We groeien de komende jaren al van 25 naar de oldtimergrens van 30 jaar toe. Voertuigen die de problemen veroorzaken, vallen waarschijnlijk binnen die categorie”. [lees meer]
- (14-2) Na pasen duidelijkheid aldus de RAI vereniging [lees meer]
Kamervragen oldtimer regeling
Toch zeker geen radiostilte tot die tijd. Kamerlid Bashir (SP) die ook eerder een van de aangenomen moties indiende, stelde belangrijke en zeer relevante vragen aan de staatssecretaris van Financiën en de minister van Infrastructuur en Milieu ondermeer over de gereden kilometers met oldtimers. Bron: Kamervragen Tweede Kamer der Staten-Generaal, vraagnummer 2013Z01474
Vraag 1
Kunt u een reactie geven op de kritiek van de Federatie Historische Automobiel- en Motorfiets Clubs (FEHAC) dat de opstellers van het Planbureau voor de Leefomgeving verkeerde cijfers hebben gebruikt, waardoor het aantal gereden kilometers met oldtimers een half miljard kilometer te hoog is ingeschat?Vraag 2
Acht u het noodzakelijk dat het Planbureau voor de Leefomgeving haar rapport verbetert, zodat er een goed en reëel beeld is van de invloed van oldtimers op het milieu?Vraag 3
Wat is de belangrijkste reden achter het voorstel uit het regeerakkoord om dagelijks gebruik van oldtimers te gaan belasten? Is dit om het gebruik te ontmoedigen om zo de luchtkwaliteit te verbeteren of gaat het voornamelijk om meer belastinggeld binnen te halen?Vraag 4
Is bij de opbrengst van € 156 miljoen door het schrappen van de van de MRB-vrijstelling voor oldtimers rekening gehouden met het logische gevolg dat veel bezitters van een oldtimer als gevolg van deze maatregel de auto voor een groot deel van het jaar zullen schorsen? Kunt u de opbrengst nader onderbouwen?Vraag 5
Deelt u de mening dat de uitvoering van de moties, waaronder de motie Bashir2 die vraagt om de MRB-vrijstelling voor mensen die de oldtimer hobbymatig gebruiken in stand te houden, niet mag leiden tot een algemene verhoging van de MRB? Zo nee, waarom niet?
In mijn ogen laat dit zien dat in de Tweede Kamer in elk geval door Bashir oplettend en kritisch gekeken zal worden naar het voorstel van Dhr. Weekers na Pasen.
Mededeling Weekers
Op 18 februari werd hier een mededeling van staatssecretaris Weekers aan toegevoegd (bron: Uitstel beantwoording vragen van het lid Bashir)
Hierbij deel ik u mede dat de Kamervragen van het lid Bashir (SP) over het aantal gereden kilometers met een oldtimer niet binnen een termijn van drie weken kunnen worden beantwoord.
Er wordt momenteel overleg gevoerd met diverse maatschappelijke organisaties die de belangen van oldtimers zowel hobbymatig als bedrijfsmatig behartigen. Het beantwoorden van de Kamervragen binnen de gestelde termijn zou vooruitlopen op de uitkomsten van de intensieve gesprekken met onze overlegpartners.
Ik verzoek derhalve mede namens de minister van Infrastructuur en Milieu om uitstel van beantwoording tot de gesprekken met vertegenwoordigers van de branche zijn afgerond.
Toch nog weer afwachten tot het voorstel van staatssecretaris Weekers naar de Tweede Kamer gaat.[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]