AW71L viertraps automaatbak met lockup voor mijn 244GLE

AW71L 240dk StefanOm het toerental op de snelweg bij 120 km/u van mijn Volvo 244 GLE wat terug te brengen, wil ik in plaats van de BW55 drietraps automaat een AW71L viertraps automaat met lockup plaatsen. Die zijn lastig te vinden, maar gelukkig vond ik een goede bak die maar 240.000 kilometer gebruikt is.

Gerelateerde tips:

6 gedachten over “AW71L viertraps automaatbak met lockup voor mijn 244GLE”

  1. Dag Lars,
    Ik volg jouw projecten op je website nog steeds met plezier. Zelf rijd ik inmiddels Volvo sinds 1976. Ik ben nu bezig om een BW35 (van een 144DL, 1974)te vervangen door een AW71. Ik heb een paar vraagjes hierover:
    Past het staartstuk van een BW35 ook op een AW? Of moet dat perse eentje van een BW55 zijn?
    En wat betreft het in- en uitschakelen van de overdrive: stel dat ik de overdrive ingeschakeld heb, wordt deze dan automatisch uitgeschakeld in de 1e en 2 versnelling en met name de achteruit? Ik neem aan dat dit mechanisch in de bak geregeld wordt en dat je alleen in de 3e de overdrive elektrisch in en uit kunt schakelen.
    Hopelijk weet jij het antwoord.
    Vriendelijke groet,
    Ger

    Beantwoorden
    • Hallo Ger,
      Goed om te horen! Helaas past een staart stuk van een BW35 niet op een AW. Dat moet er echt een van een BW55 zijn. Zie ook mijn tip over de Mechanische telleraandrijving op 4-traps automaat.

      Een overdrive op een automaat werkt anders dan op een gewone bak. Bij een handgeschakelde bak is het een aparte unit achter de versnellingsbak. Dan kan de overdrive dus ook in werking gezet worden onafhankelijk van de stand van de handbak. Daardoor is daar een aparte schakelaar / beveiliging nodig om te zorgen dat de overdrive het alleen in de vierde versnelling kan doen.
      Bij een automaat is dat anders. Daar is de overdrive een geintegreerd onderdeel van de automaatbak en werkt hij gewoon als vierde trap. Dit gaat wel met een solenoide, maar standaard staat die aan. Je kunt de overdrive dus wel uitzetten bij het trekken van een zware last op bij een bergbeklimming.

      Wel is het van belang dat je ook een schakeling hebt die weet in welke versnelling de bak staat. Bij een AW71 zit dit in de pook. Je moet dus of de pook van een AW71 overzetten in je 144, of je hebt zo’n standen schakelaar nodig van een vroege BW55 en overzetten op je AW. Die zijn echter nieuw niet meer te koop en (dus) lastig te vinden.
      Stuur me anders even een mail via m’n contactformulier, dan kan ik je nog wel meer info geven.

      Beantwoorden
  2. beste Lars,

    Ik heb sindskort mijn 1800E gereed en ben hier nu mee aan het rijden, Nu heb ik hier een AW71 onder gezet maar heb het idee dan mijn 4e versnelling (ovderdrive) het niet doet. Hoe kan dit? werkt dit via de kick down kabel? Deze heb ik namelijk nog niet aangesloten.Of werkt dit elektronisch. Er komt nog 1 kabel vanaf mijn automaat die ik nog niet aangesloten heb.
    hopelijk heb je hier een antwoord voor.

    groeten Niels Bontjer

    Beantwoorden
    • Hoi Niels,
      De kickdown kabel zou je hiervoor niet nodig moeten hebben. Deze dient er volgens mij alleen voor om de bak terug te laten schakelen zodra je veel gas geeft zodat je sneller accelereert.
      Wel zit er een solenoïde aan de zijkant van de bak (zo uit m’n hoofd ter hoogde van het typeplaatje). Het eventuele andere “potje” is een oliedruk sensor. Nu is het zo dat normaalgesproken de overdrive standaard aan is bij dit type bak. Ik weet echter niet of dit komt doordat de solenoïde standaard spanning krijgt (en pas als je het knopje indrukt dit eraf gaat en het indicator lampje aan gaat).
      Maar goed, de solenoïde aansluiten en kijken of dat uitmaakt is wel de moeite waard.
      Hierbij een schema dat je hierbij mogelijk kan helpen:
      AW71 OD schema

      Beantwoorden
  3. He Lars,

    Je had gelijk. Ik heb de solenoïde aangesloten en inderdaad… de 4e (overdrive) werkt. Maar nu loop ik tegen het volgende probleem. Als ik in de ‘D’ rij, met een snelheid van 60 of harder…. en laat dan het gaspedaal los, wil de motor afslaan. als ik iets gas geef pakt hij wel weer aan. Nu is ben ik ook bezig geweest met de kick down kabel. Als ik deze iets aantrek gaat het iets beter. Heb jij een idee waar dit aan kan liggen? Is er misschien iets in de bak kapot of versleten?

    gr Niels

    p.s ben je op de zaterdag ook op de Volvo beurs in Rosmalen?

    Beantwoorden
    • Zo ver gaat mijn kennis en ervaring met automaatbakken niet helaas. Je zou de firma Elferink eens kunnen vragen voor advies. Of op het volvolvo.nl of volvo700vereniging.nl forum wellicht.
      Ik vrees dat je koppelomvormer niet meer helemaal fris is.
      Ja, ik ben er zaterdag de 26-ste sowieso.

      Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate