Na laswerk aan de achterdorpel links en bodem linksvoor van mijn Volvo 123GT ging ik vandaag op goed geluk naar de APK om een totaaloverzicht te krijgen van wat ik nog moet doen. Ik wist dat de rechterkant ook niet al te best was, dus verwachte sowieso geen goedkeuring. Meer een voorinspectie dus. Een oldtimerverzekering geregeld bij Herasto en m’n eerste rit maken. Hij liep hoog stationair en trok niet erg lekker, waarschijnlijk staat de ontsteking niet op tijd en moeten de kleppen gesteld worden.
Tegenwoordig ga ik met veel tevredenheid naar Auto Service Twello voor de APK.
Hij werd inderdaad afgekeurd op roest, maar op zich viel het me nog mee. Daarnaast heeft de linker spoorstangkogel teveel speling. Meteen maar een nieuwe kogel besteld voor zowel links als rechts. Tot slot was de CO waarde 7%, maar dat is gelukkig voor auto’s van voor 1973 nog geen eis. Het bevestigd wel dat de afstelling niet optimaal is. Het belangrijkste laswerk is als volgt:
Binnendorpel rechtsachter, niet zo slecht als links, maar wel flink oud bak en braadwerk om ongedaan te maken.
Binnendorpel bij het dwarsbalkje voor. Zowel rechts als links van het balkje zit een gat.
Sowieso zal de gasleiding even ruim aan de kant moeten, maar het is nog even de vraag hoe ik het aan zal pakken. In zo’n hoek kun je er lastig bij om het echt goed schoon en roestvrij te krijgen en bovendien is het lastig om de lassen indien nodig af te slijpen. Het dwarsbalkje is op zich nog goed. Dit is er duidelijk later al een keer ingezet omdat het van het type is wat origineel onder een P1800 hoort. Toch denk ik dat ik het balkje in z’n geheel verwijder. Op die manier kan ik een mooie vlakke plaat in de binnendorpel lassen en dan middels een luikje vanaf de bovenkant een nieuw balkje eronder zetten. Maar suggesties zijn welkom.
Daarna ook meteen m’n andere Amazon aangeboden voor een keuring dus stonden ze even samen voor de deur.
De auto is na z’n restauratie in 2003 alweer een hele tijd in gebruik en begin weer z’n roestplekken te krijgen. Ik had al wat roestschade gezien aan de linkerdorpel dus ook hier verwachtte ik geen goedkeuring ineens.
Hij werd hier inderdaad op afgekeurd omdat de roest op een te lang stuk zit. Op zich is het een eenvoudige reparatie omdat alleen de bodem van de dorpel wat roest heeft en er een gat van circa 10 cm zit.
Verder deed de claxon het soms niet, dus daar heb ik maar even een nieuw relais voor besteld voor de zekerheid en even de contacten nalopen.
De kans dat ik op 29-maart met de 123GT naar de vermogensbank dag kan is dus niet zo groot. Met name aan de 123GT zit nog aardig wat werk en ik pak eerst even de andere Amazon aan.