Het uitdenken en maken van de expansievaten voor de batterijen en controller koeling was slechts nog een deel van het verhaal. Daarna moest het geheel nog in elkaar gezet worden. Aangezien in en geen AC TIG apparaat heb en geen aluminium las ervaring heb ik dit door Mischa van Garage 71 laten doen.
Zelf had ik alle onderdelen exact gemarkeerd en voorbereid dus was het een kwestie van ‘even’ in elkaar zetten.
Al met al een hele stapel en een mooi stukje vakwerk!
Aangepaste airco compressor aanzuig adapter
Een van de onderdelen betrof ook een aangepaste adapter voor de aanzuig poort van de airco compressor. Daar had ik namelijk nog een knelpunt.
De adapter zou er nog wel op passen achter de fan, maar dan zou er geen koppeling en slang of leiding meer op kunnen.
De fan verplaatsen was ook geen optie, want dan zou de hele radiator verplaatst moeten worden. Dus even puzzelen op een nieuwe adapter.
Dat wordt ook een hele onderneming om helemaal te laten maken. Uiteindelijk een universele aluminium airco las / soldeer nippel met schroefdraad 7/8-14 UNF gekocht om zo de originele adapter aan te kunnen passen.
En na wat passen meten, zagen en vijlen had ik een haakse adapter.
Die Mischa dus zoals gezegd in elkaar heeft gelast.
Vraagstuk afwerking expansievaten
Eenmaal thuis kwam de vraag op, hoe zal ik de expansievaten afwerken? De lassen zichtbaar en ‘as is’ laten of glad maken?
Uiteindelijk heb ik toch gekozen om de bovenrand helemaal glad te maken.
Dat triggert echter wel weer een nieuwe vraag: Hoe werk ik het aluminium nu af?
Door het lassen en het schuren is de beschermende laag weg. Opnieuw laten anodiseren is te kostbaar. Ik neig er dus naar om de dus maar in een kleur te spuiten omdat het anders toch gaat verweren en een groen/grijzige uitslag gaat geven. Dus dan is de vraag: In welke kleur spuiten? Ik twijfel nu tussen zijdeglans zwart of mat zwart. Diezelfde kleur ga ik dan ook gebruiken voor alle maatwerk steuntjes. Suggesties zijn welkom in een reactie.
Montage van de expansievaten in de auto
Het kleine expansievat is voor de DC/DC converter en de controller. Die komt bovenop de controller te staan. Ik heb hiervoor dichte aluminium blindklinkmoeren en een bijpassend boortje gekocht.Door dichte moeren de gebruiken blijft de controller geheel gesloten en kan er inwendig niks beschadigen door er per ongeluk een te lange bout in te draaien.
Dus de afdekkap eraf gehaald en na dubbelcheck of er binnenin ruimte was voor de blinkdklinkmoeren de gaten geboord.
En na erin trekken van de blindklinkmoeren kon het expansievat worden geplaatst.
De grote expansietank voor de batterijen staat onderaan op de stang van de batterijen bak. Aan de bovenkant was nog wel een extra steuntje nodig.
Dat moet in een tweede ronde nog even gelast worden.
Nieuwe adapter voor temperatuur sensor
Wat ook in een tweede ronde moet is de adapter voor de temperatuur sensor. Deze had ik gemaakt uit een stukje aluminium buis en was daardoor erg licht en dunwandig geworden. Daardoor was deze niet op het basis verdeelblok te lassen.
Daarom uit een massief blokje aluminium zeskant wat ik nog had een nieuwe gedraaid. Wel met een zitting zodat hij mooi in het verdeelblok valt.
Dat heeft wel wat meer body.
En daarmee is ook dit onderdeel klaar om gelast te worden.
En heeft Mischa dit ook weer mooi gedaan!
Aansluiting blokventiel
Een andere nog openstaande puzzel was die van het thermostatisch expansieventiel ofwel blokventiel van de cabine airco verdamper. Aanvankelijk wilde ik een blokventiel met geïntegreerde solenoïde uit een Tesla gebruiken, maar dat blijkt toch lastig passend te krijgen op mijn verdamper. Daarom gekozen om een losse klep in de leiding te plaatsen en het bij de verdamper behorende expansieventiel gebruiken. Dus dan moet dit nog aan elkaar:
De aansluiting dit alleen precies de andere kant op als bij mij de bedoeling is. Dus geprobeerd om de buisjes 180 graden te buigen.
Dat pakte niet zo heel lekker uit. Maar opeens had ik een ingeving om het aansluitblok gewoon geheel door te boren.
Dat pakte prima uit!
Totdat ik me realiseerde dat de blower daar ook ergens komt en precies in de weg bleek te zitten.
Gelukkig kon ik de aansluit buisjes en daarmee het blokventiel net iets onder een hoek plaatsen en daardoor paste het wel.
Ook dat is weer keurig door Mischa gelast!
Op een afdekkapje en wat isolatiestrips na is de kachel/airco unit nu dan zo goed als klaar.
Proefstukje aluminium TIG lassen
Tot slot mocht ik zelf ook nog een stukje aluminium proeflassen. Viel me niks tegen voor een eerste keer.
Eigenlijk toch jammer dat ik geen AC/DC TIG machine heb gekocht, maar alleen DC.
Na het bekijken van dit filmpje denk ik dat het zijdeglans zwart (satin black) wordt.