Onlangs passeerde de teller van de 940 de 500.000 km. Ik was al voorzichtig aan het uitkijken naar een vervanger en dan eentje uit 1998 dus met 1800 kg trekvermogen. Het aanbod van mooie auto’s is echter behoorlijk beperkt. Daarom toch maar gekozen om nog weer even in onze auto te investeren en hem een onderhoudsbeurt te laten geven bij Autoservice Twello.
Zo zijn eindelijk mijn Pegasus velgen die ik had gekocht eronder gekomen met nieuwe Michelin Primacy 225/45R17 zomerbanden. Deze velgen zijn speciaal voor de 940 (en 240, 740 etc) met een ET waarde van 20 gemaakt. Standaard heeft de 17″ Pegasus/Titan velg een ET waarde van 43 en past hij dus niet zonder adapters/spacers.
Daarnaast begon hij wat slechter te starten en zijn de bougies vervangen. Ook lekte de waterpomp een beetje en hier zit nu een nieuwe op. Verder een nieuwe ruitensproeierpomp en nieuwe olie en uiteraard oliefilter en is de olielekkage bij de oliekoeler verholpen.
Het is een hoge kilometerstand, maar de nieuwe cilinderkop zit er net 75.000 km op en nu weet ik in elk geval wat ik heb. Wel ga ik nog een keer kijken of ik een trekhaak verstevigingset kan kopen en die 1800 kg trekvermogen ook op deze auto op kenteken kan krijgen.
blijft een leuke auto , onze ex 940 , gaat ie ooit nog weg geef maar een gil
gr jangeert
Mijn Volvo V40 phase-2 station heeft inmiddels ruim 526’000 op de teller staan en loopt nog als een zonnetje.
Haalt nog netjes de ruim 21.5 km/liter (4.6 liter per 100 km) en ik verwacht er eigenlijk nog wel de 600’000 mee te kunnen halen.
Mijn grootste vrees is dat de overheid in 2017 de belasting voor “oude diesels” omhoog gaat gooien dat ‘ie niet meer rendabel is. Maar zelfs als dat 150 euro per maand gaat worden, houd ik ‘m lekker.
Heerlijke auto 🙂
Hopen dat jij ook nog de 600’000 gaat voorbij zien komen.