In mijn laatste blogpost over het koelsysteem, actieve batterijen koeling d.m.v. airco had ik de verwarmer geplaatst en een plek gevonden voor de warmtewisselaar. Die laatste moest nog worden vastgezet.

Steuntje voor de warmtewisselaar

Hij komt uiteindelijk met drie boutjes vast op het subframe.

Radiateurs plaatsen

De radiateurs die ik had ontworpen en laten maken pasten perfect, maar moesten nog wel worden vastgezet. Hiervoor gebruik ik dunne rubberen trillingsdempers. Het aluminium is niet bestand tegen het trillen van de auto en daarom kunnen ze niet rechtstreeks op de auto worden vastgezet.

Met de voldop voor de motor radiator iets naar voren is deze inderdaad goed toegankelijk met gemonteerde motorkap support.

Voor de bovenste steunpunten kan ik een aantal bevestigingspunten van de deksel van de bak gebruiken en moeten er twee nieuwe montagepunten worden toegevoegd in de deksel.

De 3-weg klep hangt iets hoger en dat komt perfect uit. Ik had de slang aansluiting al iets onder een hoek ontworpen om te voorkomen dat er onnodige mechanische spanningen op komen te staan.

Het steuntje van de 3-weg klep had ik ook gemaakt, maar moest voor de derde keer anders.

Zoals op bovenstaande foto te zien is steken de pinnetjes van de ophangring nu nog naar voren en dan komen ze precies tegen de controller pomp. Uiteindelijk die 90 graden gedraaid. Het wordt wel erg vol, maar past allemaal precies.

Al met al is het ook een behoorlijk netwerk van slangen, kleppen en pompen.

Er waren nog twee punten die echt nog een ontwerp uitdaging vormden, de uitgaande koelaansluitingen van de voorste batterijen bak en de in en uitgang van de controller.

Koelaansluitingen voorste batterijen bak

De voorste batterijen bak heeft links drie ingaande leidingen en rechts drie uitgaande. Bij het ontwerpen van de bakken had ik het zo getekend dat de uitgang op het hoogste punt zat op zo luchtbellen en lucht ophoping te voorkomen. Ik heb al wel eenzelfde flexibele geribbelde nylon buis gevonden zoals Tesla die ook gebruikt.

De vraag was vooral nog even, hoe sluit ik die aan op de swirl pot / het expansievat.

Dus maar even met mijn onderdelen naar de lokale hydrauliek specialist gegaan om te kijken of er wat te knutselen viel. Uiteindelijk een setje nippels gevonden die ik dan kon inkorten en in mijn nylon flexibele leiding kon persen.

Die nippel met wartel kon ik dan op het doorvoerstuk schroeven en dat dicht perfect af. Dat doorvoerstuk moest dan weer in de swirl pot. Eenmaal terug bij de auto bleken de delen toch een slag te grof en te groot. Gelukkig konden die retour, maar er was dus nog wel een ander plan nodig. Daar komt bij dat de gaten wellicht wat te hoog zitten omdat een wat lager expansievat mooier zou zijn.

Koelaansluiting controller

Een en ander hangt ook samen met de koel aansluitingen van de controller. In de Ford Transit Connect Electric van Azure Dynamics waar de controller uit komt lag hij 90 graden gedraaid en kwamen de rechte aansluitingen waarschijnlijk prima uit. Bij mij is haaks beter.

Maar ja, dan moeten ze of op ongelijke hoogte staan of slechts één van beide kan een vaste zijn. Dus dan is de eerste vraag: ‘Welk schroefdraad is het?’. Het is sowieso iets taps dus dan NPT of BSPT en gezien de diameter dan 1/2″.

De haakse draaibare aansluiting die ik voor de Siemens motor heb zou qua formaat goed passen, alleen dat schroefdraad is niet goed.

Dus maar even naar het lokale mechanisatie bedrijf om te kijken of zij iets hadden.

Daar hadden ze twee opties met het juiste schroefdraad. Optie 1 was een buis laten buigen.

En optie 2 waren wat buisjes, een hoge en een lage zodat ze beide erin gedraaid kunnen worden. Nadeel daarvan echter is dat ze geen wartel hebben en dus wel precies goed uit moeten komen.

Eenmaal in context van de auto was ook dit toch weer vrij lomp, vooral de koelbuis.

Daarna in een aantal etappes bij de Wildkamp geweest om te kijken of ik het op die manier aan elkaar kon knutselen.

Dat was allemaal wel een stuk slanker, maar dikwijls bleek het schroefdraad niet overeen te komen met de opgave in de winkel waardoor het niet paste. Zelfs nog even gekeken of ik met AN12 koppelingen uit de voeten kon, maar dat nam veel te veel ruimte in.

Door als die zoektochten heb ik wel het juiste schroefdraad weten vast te stellen, 1/2″ BSPT. Hierdoor kon ik gerichter op zoek. Uiteindelijk geslaagd bij Flowtechnology Benelux. Een nylon haakse nippel van 1/2″ BSPT naar 19mm slangtule.

En die kwam perfect uit voor de ingaande aansluiting.

Daarnaast hadden zij ook een 3-delige koppeling met BSPT schroefdraad.

Die was weliswaar recht, maar het knietje van de Siemens motor adapter paste er precies op waardoor ik uiteindelijk een compacte, lage aansluiting met wartel heb.

Wordt vervolgd om dit verder aan te sluiten op het expansievat en natuurlijk de puzzel van de batterijen bak aansluiting.