Achterin de combi wil ik graag moderne rolgordels, maar dan wel netjes weggewerkt. De meeste oprol automaten kunnen echter niet onder een hoek gemonteerd worden. Mogelijke oplossing zou zijn om net als in de Volvo 245 een stang te plaatsen die de richting van de gordel verandert.

Of de gordel een kwartslag te laten draaien of een automaat vinden die wel onder een hoek geplaatst kan worden, want die zijn er ook. Vaak worden die dan verkocht als kart gordel. Ideaal is dit echter niet. Even een stukje achtergrond / gordel weetjes.

Mono versus duo sensitief

De gordels waarbij de oprolautomaat onder iedere hoek geplaatst kan worden heten ook wel mono-sensitief. Dit type gordel blokkeert hij een harde ruk aan de gordel. In nieuwe auto’s mogen deze tegenwoordig niet meer toegepast worden omdat deze gezien de veiligheidseisen geen E-keur meer hebben.

Een duo-sensitieve gordel blokkeert niet alleen door een harde ruk aan de gordel, maar ook door vertraging (hard remmen of botsen) of hellen (over de kop). Hiervoor zit een kogeltje in het mechaniek gemonteerd. Normaalgesproken ligt deze in rust op een horizontaal vlak. Dat is dan ook de reden dat de montage oriëntatie beperkt is tot rechtop. Anders wordt de kogel geactiveerd en blokkeert de gordel.

ALR versus ELR

ALR ofwel ‘automatic locking retractor’ is een doorontwikkeling van mono-sensitief. Hierbij trekt de gordel vanzelf strak en blokkeert bij een abrupte beweging. Hierdoor kun je niet makkelijk even naar voren buigen terwijl je in de gordel zit.

ELR staat voor ‘emergency locking retractor’ waarbij bij normaal gebruik de gordel de inzittende volgt. Je kunt dus gewoon rustig naar voren en de gordel trekt altijd strak tegen het lichaam. Bij een noodstop of botsing blokkeert de gordel. Dit is dus de ideale combinatie van comfort en veiligheid. In de praktijk zijn alle duo sensitieve gordels van het ELR type.

Welke gordel dan?

OK, dan wil ik dus een duo-sensitieve gordel met ELR die ik onder een hoek kan monteren. Qua type is dat Ar4m. Dat staat voor:

  • A = 3-punts
  • r = met oprolautomaat
  • 4 = emergency locking retractor (ELR)
  • m = multi (ofwel duo) sensitief

En dan uiteraard met ECE goedkeuring. Na een lange zoektocht heb ik er een gevonden. Die is inderdaad instelbaar waardoor je na montage er nog voor kunt zorgen dat het kogeltje in het platte vlak komt te liggen.

Montage in de auto

Van Joost Buiting had ik mooie voorbeeldplaatjes van hoe hij zijn gordels geplaatst had. Achter de zijpanelen is nog best wat ruimte ondanks dat ik daar mijn laders al gemaakt heb. Dan is er zelfs nog ruimte voor een kleine speaker.

Dus de plaats bepaald voor de doorvoer van de gordel en de slijptol erin gezet.

Dat gat moet relatief groot omdat de gesp en het bovenste en onderste bevestigingsoog erdoor moeten kunnen. Voor zowel links als rechts een montageplaat gemaakt voor de rolautomaten. Deze zitten met twee M10 bouten vast aan de flens van de binnenwielbak en ter ondersteuning ook bovenaan.

De twee inbusboutjes vervang ik nog voor lagere boutjes waardoor ze onzichtbaar verdwijnen achter het paneel. Het gat in het paneel bovenaan is dan toch nog best groot.

Dus een dun aluminium plaatje en de freesmachine erbij gepakt.

En zo twee afdekplaatjes gemaakt.

Ze worden nog zwart en ik ga ze vastzetten met dezelfde parkers als de dorpel afdek platen, maar het oogt al veel beter. De oprolautomaat zit netjes verstopt.

En na het afstellen van het mechanisme functioneren ze perfect.