Het koelsysteem is al vaak de revue gepasseerd en is onderhevig geweest aan vele veranderingen. Initieel gedacht aan een warmtewisselaar en mengautomaat en mijn laatste idee was om net als Tesla een 4-weg klep te gebruiken. Dus ik had zo’n klep in huis gehaald en de aansturing uitgevogeld.

Het bleek echter een grote en uiteindelijk zelfs te grote uitdaging om alles passend te krijgen in de auto. Er bleek te weinig ruimte en de oriëntatie van de ingang en uitgang was te onhandig. Daarom heb ik besloten om de 4-weg klep en daarmee de mogelijkheid om de batterijen te verwarmen met de restwarmte van de motor te laten vervallen en terug te gaan naar de tekentafel.

Er is sowieso maar weinig ruimte. De batterijen verwarmer zou mooi aan de zijkant van de motor kunnen. Dan red de hoogspanning kabel die eraan zit het mooi tot de contactor box, maar dan moet de slang wel over de motor.

Radiateurs

Ander belangrijk aspect van de koeling zijn de radiateurs. In mijn eerste kennismaking met Chris van Hartgers Radiateuren gaf hij aan dat de fans een mooi uitgangspunt vormen. Dus maar even gaan kijken hoeveel ruimte ik daarvoor heb. Tussen de batterijenbak en radiatorbalk heb ik 160 mm.

En tussen de batterijen bak en de airco condensor ongeveer 60 mm.

Dat houdt niet over dus. Gezocht naar een zuigende fan die dan onder de bak past. Ik vond een mooie van Spal.

De motor heeft uiteindelijk de meeste koeling nodig dus daarvoor heb ik rechtsvoor gereserveerd. Daar past de grootste radiator met een iets grotere fan. De radiator voor de batterijen komt in het midden en die voor de controller en DC/DC helemaal links. Met hout even een aantal mockups gemaakt op basis van mijn berekeningen en beschikbare ruimte.

De radiateurs gaven ook weer richting aan het plaatsen van de koelpompen. Die voor de motor komt rechtsvoor boven de chassisbalk.

Die voor de DC/DC en de controller ergens in het midden.

En die voor de batterijen linksvoor op de chassisbalk net voor het stuurhuis.

Om nog iets meer koelcapaciteit te hebben voor de controller heb ik daarvoor een tweede versie radiator ontworpen. Deze valt wel deels voor de batterijen bak, maar uiteindelijk is er netto wel meer koel oppervlak.

Daarna met m’n dummy radiatoren naar Chris van Hartgers Radiateuren gegaan om te door te spreken en checken op maakbaarheid.

Bij voorzag geen problemen dus ik kon verder met uitwerken. Daarom de slijptol gezet in de zijpanelen.

Zo kon ik er ook beter bij om de pomp te plaatsen.

Zo strak mogelijk tegen de dwarsstang om botsing met de fan te voorkomen.

Kleppen zoektocht

Naast de Tesla 4-weg klep had ik ook nog een Tesla 3-weg klep liggen. Deze wordt door Tesla gebruikt ter bypass van de radiator en een voor de chiller. Die paste bij mij qua oriëntatie lastig dus ik ben op zoek gegaan naar alternatieven. Bijvoorbeeld die uit een Ford Fiesta.

Voordeel is dat het een bypass klep is dus makkelijk in de aansturing. Nadeel was dat de slang aansluitingen 17mm bleken te zijn en de rest in mijn systeem is 19mm. Andere optie was een 3-weg klep uit een Golf GTE E-Golf.

Die werkte helaas niet als of/of klep dus was niet zo handig. Wel mooi compact. Nog een optie was een Opel 3-weg klep.

Die had elektronisch aansturing nodig, maar dat lukte uiteindelijk wel. Nog een optie was een Opel 4-weg klep. Bijkomend voordeel is dat ik met één klep drie standen kon kiezen:

  1. door radiator
  2. door verwarmer
  3. bypass alles

Nadeel bleek dat er voor de aansturing een feedback loop nodig was. Lukte uiteindelijk wel, maar was wel weer wat ingewikkelder.

Het zou dus worden de Opel 3-weg (links) of 4-weg (rechts).

Batterijen pomp

De pomp voor het batterijen koelcircuit komt links voorin achter de controller radiator.

Het maken van een steun was nog een uitdaging omdat de aansluiting voor de connector in de weg zit omdat de uitgang van deze pomp naar boven moet wijzen.

Maar uiteindelijk kwam het in combinatie met de 3-weg klep best mooi uit.

Ware het niet dat er nu de weinig ruimte was voor de fan van de controller radiator.

Dus het steuntje nog weer wat aangepast en de pomp nog iets dichter tegen het stuurhuis aan gezet.

Controller pomp & 4-weg klep passen

De pomp voor het koelcircuit van de DC/DC converter en controller komt een beetje in het midden te hangen dus daar ook even een tijdelijk steuntje voor gemaakt.

Nog even gekeken of ik de 4-weg klep kwijt kon.

Er was een manier te vinden waarop die paste, maar gezien het feit dat de pomp niet zelf aanzuigend is en dat de twee aansluitingen niet naar de ideale kant wijzen én de aansturing dus ingewikkelder was heb ik besloten die niet te gebruiken.

Naar de ontwerptafel!

De pompjes zitten op hun plek en de dummies zijn pasklaar.

Daarmee kon ik verder naar de ontwerptafel. De slang aansluiting voor de pomp moet iets schuin omhoog omdat die wat hoger staat.

Het batterijen en controller circuit krijgen ieder een swirl pop in de loop die dan tevens werkt als expansievat. Het circuit van de motor krijgt een traditioneel expansievat aan de radiator en een eigen vuldop. Die moest iets naar voren steken om langs de motorkap support eraf te kunnen.

Als het in 3D eenmaal klaar is, dan is het genereren van tekeningen een fluitje van een cent.

Na nog heel wat schaven, passen en meten is het ontwerp uiteindelijk klaar.

Daarmee heb ik een uitleg gemaakt voor Chris met alle ins en outs en maatvoeringen en toleranties.

Daarna met het hele spul weer naar Hartgers Radiateuren. Naderhand nog een paar kleine wijzigingen doorgevoerd.

Het eindresultaat

Drie prachtige radiateuren helemaal conform tekeningen.

Chris van Hartgers Radiateuren heeft echt vakwerk geleverd, petje af! Dank.

En dan natuurlijk de vraag, was het ontwerp een beetje goed? En ook dat pakte gelukkig goed uit.

Ze passen perfect in de auto. De batterijen pomp moet misschien nog heel iets naar achteren.