Gecombineerde kachel en airco behuizing op maat

Na de succesvolle flowtest van de gecombineerde kachel en airco unit was het een kwestie van afbouwen van de kachel V2. Dus in de eerste plaats de tussen duct tape en karton vervangen door staal.

01.Kachelbehuizing van karton naar metaal

En ook de bodem erin gezet.

02.Kachelbehuizing onderkant

En het vervolgens met TIG netjes af te lassen.

03.TIG lassen kachelbehuizing

Op het laagste punt heb ik twee buisjes gemaakt om het condenswater van de airco af te kunnen voeren.

04.Kachel condenswater afvoer

En het geheel nog eens passen met de moderne airco verdamper.

05.Kachel aircoverdamper passen

Het paste, maar werd wel krap. De aluminium verdamper kwam op een aantal plaatsen in direct contact met de metalen behuizing. Daar zou dus kou gaan lekken. Daarom nog wat meer ruimte gemaakt om rondom te kunnen isoleren.

06.Kachel aircoverdamper meer ruimte isolatie

07.Kachel aircoverdamper verhoogd

Om te zorgen dat de blowers optimaal door de verdamper blazen heb ik hiervoor geleiders gemaakt aan de binnenkant.

08.Kachel airflow binnenkant

Aansluiting voorruit ontwaseming

Naast de uitblaas aan de zijkant en de voorkant moet er ook een aansluiting komen voor de voorruit ontwaseming. Deze is namelijk verplicht voor de APK. Mijn idee was om een klep op de behuizing te maken met een splitsing. Daarom een asbus gemaakt op de draaibank.

09.Kachel asbus draaien

En deze op de buis gelast.

10.Kachel asbus op uitstroomklep

Ook voor de andere kant een busje gedraaid en met een ruimer precies op maat gemaakt.

11.Kachel asbus2

Zo paste het asje er precies in. In het asje heb ik een groefje gedraaid voor een borgclip.

12.Kachel uitstroomklep as

Met de freeskolom een vlak kantje aan de as gemaakt om een klep op te kunnen bevestigen.

13.Kachel vlak kantje aan as

Zo kan ik de doorgang afsluiten en openen.

15.Kachel ruitenontwaseming klep

14.Kachel vlak kantje aan as en erin

Proefpassen onder het dashboard.

16.Kachel ruitenontwaseming klep onder dash

De ene ventilatiebuis loopt dan over de kachel en de ander gaat vrij rechtstreeks naar de uitblaas opening.

17.Kachel ruitenontwaseming klep gehecht

Om ervoor te zorgen dat de lucht niet de weg van de minste weerstand kiest en altijd aan de voorzijde uitblaast moest er voorin een klep komen.

18.Kachel voorklep v1

Met het scharnier aan de bovenkant is de bediening het makkelijkste te maken, maar was helaas toch geen optie. In de open stand werd een groot deel van de airco verdamper geblokkeerd.

19.Kachel voorklep v1 kan niet

De klep moet dus aan de onderkant, maar eerst maar eens een flowtest.

20.Kachel voorklep onderkant en flowtest

Er bleek zelfs met de zij openingen en voorkant dicht nauwelijks lucht te gaan naar de voorruit ontwaseming. Puur op overdruk werkt dus niet. De voorruit ontwaseming moet echt in de luchtstroom richting zitten. Tijd voor een nieuw plan.

21.Kachel voorruit uitstroom v2

Uitstroom buizen zonder klep, rechtstreeks op de schuine voorkant.

22.Kachel voorruit uitstroom v2 gehecht

En dus een onderaan scharnierende voorklep. Even wat asbusjes gedraaid, draadeinden erop boutlassen en elektra stekker klemmen hergebruiken.

23.Kachel voorklep scharnier

En daarmee is voorklep V2 ontstaan.

24.Kachel voorklep v2

Uit de modelbouw wereld een armpje gevonden voor het maken van de bediening.

25.Kachel voorklep hevel

Dan bleek de bediening nog vrij zwaar te gaan en het erin krijgen van de kabel was lastig. Daarom een choke mechanische hergebruikt en nog een andere hevel toegepast.

26.Kachel voorklep hevel v2

Nu werkt de bediening mooi!

En de flowtest is ook succesvol, nu met voldoende luchtstroom naar de voorruit.

Nu nog even de puntjes op de i.

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate