Vervolg stuurbekrachtiging – montage in de auto

Update: de stuurbekrachtiging controller heeft een snelheid signaal nodig dus ik heb een stuurbekrachtiging snelheid signaal set ontwikkeld voor de Volvo Amazon.

Onlangs had ik een begin gemaakt met de stuurbekrachtiging uit een Opel Corsa C in de Amazon combi. De unit hing globaal op z’n plek en met een kruiskoppeling van de stuurstang van de Corsa had ik een adapter voor de onderste stuurstang voorbereid. Voordat ik de originele stuurstangen ging doorhalen heb ik even de hoek gemeten en een mal gemaakt.

hoek stuurstang meten

Voor wie het wil weten, die hoek is 72,3 graden.

hoek stuurstang 72graden

Is op zich niet cruciaal om echt op de graad op te mikken, want de beugel die de buitenbuis aan het dashboard fixeert drukt hem toch wel in de goede hoek. Nu had ik echter wat houvast hij het vinden van de juiste hoogte voor de stuurbekrachtigingsunit.

Ook even de maat genomen van hoe ver de stuuras uitsteekt. Dit is later van belang voor het uitlijnen van het stuurkapje en het stuur.

stuuras oversteek 14 graden

Vervolgens kon het plaatsen van de unit beginnen. Omdat het kan mooi horizontaal opgehangen.

EPS recht hangen

En een beugel voorbereidt met daarin twee vast gelaste M8 bouten. Die komt als bevestigingspunt in de auto.

steun auto voorbereiden

Daarna gehecht. Hij moest er nog wel een keer uit omdat de hoogte nog niet helemaal goed was. De stuuras liep nog niet mooi door het midden van het gat in het schutbord.

steun gehecht

Uitdaging was nog wel de ruimte tot de rembekrachtiger. Tijdens het maken van die ophanging had ik het stuurhuis wel wat omhoog gehaald, maar niet maximaal. Gelukkig was er uiteindelijk zelfs in de hoogste positie van de stuurstang genoeg ruimte.

vrijloop rembekrachtiger

Het onderste deel van de stuurstang eraf gehaald.

onderste stang gezaagd

En op de voorbereide adapter geschoven en het geheel proefpassen. Hangt netjes.

EPS hangt

Daarna de bovenkant op maat gemaakt. Zowel de buitenbuis.

buitenbuis boven

Als de stuurstang zelf.

stuurstang boven

Daar heb ik een verloop bus gedraaid van een deel van de Corsa stuurkolom zodat de bovenste stuurstang over de splines van de Corsa unit geschoven kan worden.

splines bus erop

Hierdoor kan ik de stang nog even iets in lengte verstellen en wordt bovendien de kracht tijdens het sturen via de splines overgebracht.

De lengte van de stuurstang en buitenbuis bepalen de uitlijning van het stuurkapje en het stuur. Nadat ik deze goed had gepositioneerd heb ik het geheel onder het dashboard gehecht.

afstellen stuur en stuurkap

En daarna zowel de binnenas als de buitenbuis op de werkbank gelast. Ik heb het scharnier voor de hoogte verstelling ook gefixeerd.

buitenbuis gelast

En ook de adapter aan de onderste stuurstang gelast.

onderste stang gelast

Daarmee ligt er weer een onderdeel klaar om erin geschroefd te worden.

Stuurbekrachtiging Corsa voor Volvo Amazon

4 gedachten over “Vervolg stuurbekrachtiging – montage in de auto”

    • Ja, ik denk dat het ook wel kan op een 244. Al is het misschien voor de hand liggender om een ombouw te doen naar hydraulische stuurbekrachtiging van een latere 240. Dan is het meer plug and play. Maar een elektrische stuurbekrachtiging kan ook als je hem erin kunt passen.

      Beantwoorden
    • Power connector
      Rood = 12V+
      Bruin = Massa

      Signaal connector
      Blauw/rood = Snelheidssignaal input
      Rood/wit = 10 sec. vertraagd 12V+
      Zwart = 12V+ contact
      Groen = Motor RPM signaal
      Bruin/wit = Diagnostische uitgang

      Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate