Herbouw kachel voor gecombineerde unit met airco

Nu ik besloten heb om airco in te bouwen met de originele Frigiking F500 underdash verdamper in het midden, moet er ook een nieuwe kachel komen. Dus ging de slijptol in de op zich goed gelukte en net afgeronde kachel V1.

En daarna opnieuw begonnen met het verwarmingselement schuin geplaatst zodat ik een gecombineerde airco en verwarming unit kan maken.

En even snel zijkanten eraan gezet, op maat maken komt later wel.

Dat moet dan aansluiten op de airco behuizing met daarin de moderne verdamper. Daarom daarvoor een nieuwe bovenplaat gezet en de onderkant van de behuizing ingeslepen en ook gebogen.

Daardoor past de airco verdamper er mooi in.

En onder het dashboard kwam dat inderdaad mooi bij elkaar.

Luchtstroom blowers

Daarna kwam de vraag hoe ik de blowers dan het beste kon plaatsen. Eén blower blijft sowieso bovenin zitten om ook verse lucht aan te kunnen zuigen. Voor de andere twee was de eerste optie om ze aan weerszijden op hun kant te doen of anders een aan de zijkant en een achteraan naast de connector voor het PTC element.

Om de richting van de luchtstroom maximaal te benutten zou die tweede optie wel mooi zijn. Dus even gekeken en dat zou passen.

Naar lukt het dan niet om het verwarmingselement toch anders te plaatsen zodat de connector niet in de weg zit en ze daar naast elkaar kunnen?

Maar in de praktijk paste dat niet. Dan zou de airco verdamper te rechtop komen met het verwarmingselement teveel ervoor.

Dus nog even terug naar de optie twee van hierboven. De ene blower achteraan en de andere op z’n kant naast het handschoenenvakje zou passen.

Even schoren geplaatst om de kachel en airco ten opzichte van elkaar te fixeren zodat ik het geheel op de werkbank eens nader kon bekijken. Is toch makkelijker dan op de kop onder het dashboard.

Dat wordt op die manier wel een hele toeter waardoor ik in die hoek achteraan minder ruimte heb voor behuizingen voor elektronica die ik daar ook kwijt wil. Gelukkig denkt Ben Flierman van Tinustuning regelmatig met me mee, ondermeer op het gebied van flow. Hij gaf nog als tip om te onderzoeken of een blower wel op z’n zijkant gebruikt kon worden i.v.m. lagering. Goed punt! Ik kon er niks over vinden, maar hij lijkt niet ontworpen om op die manier belast te worden. Dat risico ga ik niet nemen.

Oriëntatie blowers

Rechtop op de werkbank bood echter wel ruimte aan nieuwe ideeën. In feite kwam ik terug op de eerste optie uit mijn eerste schets om ze aan weerszijden te plaatsen, maar dan horizontaal.

Dat kon best eens goed uitpakken dus aan beide kanten even provisorisch een steuntje gemaakt.

En vervolgens weer passen en meten onder het dashboard.

Pakte ook aan beide kanten goed uit.

Doorontwikkeling behuizing

Daarom die richting verder uitgewerkt. Even met m’n stiftlasapparaat een bout op het kachel deel gelast om zo een stelbare verbinding te maken tussen de kachel en de airco.

En toen ik toch bezig was ook even M4 stiftboutjes gelast voor de bevestiging van de blower en provisorisch een gat gemaakt. Ook de bovendeksel van het airco deel aangepast zodat hij alleen omhoog gaat voor de verdamper.

Vervolgens de zijkanten van de deksel en weerszijden van de airco verdamper dicht gemaakt.

De rest dichtgeplakt met duct tape en toen was het tijd voor een eerste flow test. Werken de blowers elkaar niet teveel tegen? Heb ik wel voldoende luchtstoom? Het resultaat was super!

Dat was met alle drie blowers op volle snelheid. Dan blaast hij bijna net zoveel lucht als de ventilatie van onze Volvo 940 op stand 4 of 5. Wel veel herrie, dat wel. In de aansturing van de blowers valt daarin nog het nodige te optimaliseren.

Nu de behuizing verder afwerken en lassen.

By |2018-09-02T21:11:33+00:0025 augustus 2018|Volvo Amazon Combi (27-EK-98)|0 Reacties

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.