Elektrische kachel en plek DC/DC converter

De laatste tijd ben ik zo druk en met zoveel verschillende dingen bezig dat een nieuwe blogpost er bij in was geschoten. Wel kun je wat updates volgen via Instagram. Bij deze alsnog een blog update over de kachel en DC/DC converter.

In december had ik al een begin gemaakt met het schutbord en de blower een plek gegeven. Daarna was het tijd om de behuizing van de blower af te maken. Het is best krap bij de ruitenwisser motor. Verder plaats ik een Y-klep waardoor ik kan kiezen voor recirculatie of niet om zo de auto snel op te kunnen warmen.

recirculatie

Het geheel wordt van binnenuit gemonteerd.

van binnenuit monteren

Nadat ik de basis flenzen gehecht had, nog weer een stukje TIG lassen.

TIG lassen blower behuizing

En daarmee was een eerste fase voor de behuizing van de blower gereed.

Volgende vraagstuk hoe dan het PTC verwarmingselement moest komen.

PTC heating element

Ik wilde de DC/DC converter onder de kachel plaatsen dus daardoor was er weinig ruimte.

Heating element en DC DC converter

Ondanks dat ik al heel vaak gekeken had naar andere indelingen op die plek en andere lage plekken tussen de wielen voor de DC/DC converter toch nog eens naar alternatieven gekeken. Uiteindelijk ben ik uitgekomen voorin aan de radiator balk.

Nieuwe plek voor DC/DC converter

Aanvankelijk had die plek niet mijn voorkeur. Hoe meer gewicht tussen de wielen hoe beter. Maar ja, qua indeling komt het mooi uit en de oude radiator zal vol minstens zoveel wegen.

DC DC voorin

Na het weghalen van het steunje van de originele radiator een mooi beugeltje gemaakt. En ook twee beugels naar de draagstang van de controller en batterijen bak.

DC DC aan radiatorbalk

En na aflassen hangt de DC/DC dan mooi op z’n plek.

DC DC hangt

En na heel veel zoeken en mailen heb ik uiteindelijk een passende connector gevonden en weten aan te schaffen voor de control pinnen.

Connector control pins Azure Dynamics DC DC

Tijdens het sparren met Mischa van Garage 71 (inmiddels ‘engineering partner‘ van mijn project) tot de conclusie gekomen dat het versterken van de balk waar de batterijen bak op dus wel verstandig is. Daarom twee schoren eraan gezet die precies in steuntjes aan de chassis balk vallen.

versterking battery box support aan chassis

Op deze manier past de schoor langs de flens aan de chassis balk en blijft hij demontabel. Weer eens een gevalletje van ‘it fits if we can get it in’.

versterkte ophanging batterijen bak

Vervolg kachel op maat

Nu de DC-DC converter definitief een plek voorin heeft gevonden ontstond er veel meer ruimte voor de kachel. Zoiets zou het dan ongeveer moeten worden.

tekening kachel

Zou het onderste deel van de originele kachel passen?

Originele kachel onderkant

Maar ja, hoe past het verwarmingselement daarin?

Hoe element erin

Misschien vanaf de voorzijde erin schuiven?

Element voorzijde kachel

Kwestie van slijpen en proberen.

element voorzijde passen

Wordt wel lastig om een mooi doosje van te maken. Overdwars misschien?

PTC element in de breedte

Ook even proberen met een proefstukje van de kachel die ik eerder maakte.

hergebruik oud kachel probeersel

Na heel wat puzzelen en proberen toch maar besloten om een kachel op maat te maken met het element in de breedte.

toch maar kachel op maat

En daarbij de voorklep van de originele kachel te hergebruiken.

hergebruik voorklep

Maar wel in een aantal iteraties een steeds kleiner stukje om ervoor te zorgen dat de klep voldoende naar binnen viel om in de luchtstroom terecht te komen.

voorklep steeds kleiner

En na heel wat passen, meten, lassen en slijpen paste de kachel uiteindelijk mooi.

kachel past

Volgende stap was het afmaken / dichtmaken van het schutbord. Eerst op de werkbank de bevestiging voor de kachel afgemaakt.

TIG lassen montagerand kachel

En daarna de plaat voor het schutbord erin gezet.

schutbord erin lassen

Uiteraard moesten de ventilatiebuizen ook nog aan de behuizing. Uitstroom naar de uitblaas voor de achterpassagiers komt aan de onderkant en die anderen aan de zijkant.

aansluiting kachelbuizen

Het bleek dat er een Simons uitlaatbuis was met precies de juiste diameter. Toch twee stukjes uitlaat in een elektrische auto dus.

Simons uitlaat

Het bovendeel van de oude kachel nog even aangepast zodat het kan dienen als afdekkap voor de blower.

kacheldeel boven als cover

En na het aansluiten van de bediening voor de voorste klep en de recirculatie klep begon het er al aardig op te lijken.

kachel met bediening

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate