Legale LED koplampen op Volvo Amazon

In mijn elektrische combi geldt “alle beetjes helpen” als het gaat om reduceren van stroomgebruik. Ook de 12V gebruikers draaien via de DC/DC converter op het accupakket. Hoe minder stroomverbruik van rand componenten, hoe beter. Daarom is het al gebruikelijk om alle lampen te vervangen voor LED in het kader van meer licht, minder stroom.

LED koplampen regelgeving

Voor koplampen is het vinden van geschikte lampen nog wel een uitdaging. Enerzijds omdat ik het belangrijk vind om goede lampen te monteren die andere weggebruikers niet hinderen. Anderzijds heeft dit te maken met de wetgeving ofwel ‘Regeling voertuigen’. Daarin staat in artikel 4.2:

Het is verboden een nieuw onderdeel dat of een nieuwe technische eenheid die bedoeld is om deel uit te maken van een voertuig van de voertuigcategorieën, genoemd in artikel 4.1, te verkopen of in het verkeer te brengen, indien dat onderdeel of die technische eenheid:

  • a. niet voldoet aan de voorschriften van de relevante EU-richtlijnen en EU-verordeningen opgenomen in bijlage IV of XI van richtlijn 2007/46/EG, bijlage I van verordening (EU) 167/2013, en bijlage II en V tot en met VIII van verordening (EU) 168/2013, of de relevante VN/ECE-reglementen; of
  • b. niet is voorzien van het krachtens de relevante EU-richtlijn of EU-verordening, of krachtens het relevante VN/ECE-reglement vereiste typegoedkeuringsmerk.

Er moet dus een ECE typegoedkeuring op zitten. De mooiste en makkelijkste manier om naar LED te upgraden zou het gebruiken LED lampen met H4 fitting zijn. Maar eens gekeken bij een gerenommeerde fabrikant als Philips en hun X-tremeUltinon LED [~H4]. Maar op die pagina staat:

Niet voor gebruik op de openbare weg in Europa
Belangrijk: in de EU en enkele andere gebieden is LED-verlichting gereserveerd voor het interieur en voor gebruik buiten de openbare weg. LED-koplampen, -mistlampen en -knipperlichten zijn momenteel niet ECE-gehomologeerd en zijn niet bestemd voor gebruik op de openbare weg. Wanneer u LED-koplampen, -mistlampen en -knipperlichten op openbare wegen gebruikt, loopt u het risico uw rijbewijs en uw autoverzekering te verliezen en een boete te krijgen. Philips LED-verlichting is niet in alle landen beschikbaar.

Na nog wat verder zoeken blijken H4 LED-lampen met ECE keurmerk ‘by design’ niet te kunnen. Dus alle H4 LED lampjes die je kunt kopen zijn illegaal voor gebruik op de weg. De H4 lampen vallen namelijk onder de Europese regelgeving ECE-R20 terwijl voor LED-lampen de ECE-R-112 van toepassing is.

Toch APK goedkeur?

Verrassend genoeg kan je auto met dergelijke H4 LED lampen wel gewoon APK goedgekeurd worden. Dit heeft te maken met het feit dat de APK maar op een deel van de onderliggende wegenverkeerswet toetst. In Nederland gaat dit relatief soepel op het aspect van verlichting. Er hoeft alleen op lichtbeeld gecontroleerd te worden. Zolang dit goed is, is het goed qua APK, maar daarmee nog niet legaal. In Duitsland kom je er bijvoorbeeld überhaupt niet mee weg.

LED koplampen met ECE typegoedkeuring

Daarmee kon de zoektocht verder naar complete 7-inch LED lamp units met ECE keur. Je kunt voor een paar tientjes per stuk een zeven inch LED koplamp unit kopen uit China. Deze hebben echter alleen een E-keur, vaak E9. Nog los van de vraag of dit authentiek is, is dit niet afdoende. Uiteindelijk heb ik slechts twee complete lamp units kunnen vinden op de markt met de benodigde ECE typegoedkeuringen.

JW Speaker 8700 Evolution 2 (ECE)

Details vind je op hun website.

JW Speaker led headlight model 8700 evo 2 dual burn chrome rht 34 2017

Deze lamp heeft wat mij betreft twee nadelen: 1) Ik vind hem niet mooi. 2) De prijs, de kosten ongeveer 400 euro per stuk.

Truck Lite 27290C

Details vind je op hun website.

Truck Lite 27290C ECE

Deze lamp is al wat vriendelijker geprijsd en minder lelijk. Na het lezen van een aantal reviews heb ik besloten deze lamp te kopen. Dimlicht trekt per lamp 1,5 Ampère en grootlicht 2,7 Ampère. Ter vergelijking, H4 halogeen trekt 4,5 Ampère en grootlicht 5 Ampère.

LED koplampen op Volvo Amazon

Ik heb de lampen besteld bij Bowers in de UK. De bouw voelt solide aan en de lamp is inderdaad voorzien van de betreffende keurmerken.

LED koplamp Truck Lite 27290C ECE gekocht

Vergelijking H4 halogeen versus LED koplampen

Het duurt nog wel even voordat de elektrische combi rijdt, dus ik heb de lampen bij wijze van test al even op onze gewone rijdende Amazon gezet.

H4 dimlicht
H4 halogeen dimlicht
H4 grootlicht
H4 halogeen grootlicht

Daarna de lampen erin gezet. Dat was zelfs half in het donker echt een fluitje van een cent. Blijkbaar was het toch geen fluitje van een cent want in het donker had ik wat draden verwisseld waardoor de lamp ging flikkeren op grootlicht en links op dimlicht stand ook grootlicht scheen. Dat is inmiddels opgelost.

LED lamp plaatsen

Ik twijfel nog wel of ik ze niet te modern vind staan. Meteen even gekeken naar het verschil. Het LED licht is stukken witter en daarmee helderder en duidelijker.

Beduidend meer licht dan de H4 halogeen lampen. (Sorry voor de slechte focus.)

LED dimlicht2
LED dimlicht

De afstelling lijkt me echter nog niet optimaal. Ik heb het idee dat ze wat hoger mogen. Al kan het zijn dat ik ook met wat anders op het hobbelige pad stond dat met de H4 halogeen foto.

LED grootlicht2
LED grootlicht

En hieronder een korte rij impressie.

De komende tijd laat ik de lampen lekker even op onze rode Amazon zitten om te kijken hoe het bevalt. Bovendien komende week naar de APK als proef op de som en controle van het lichtbeeld.

Update APK

Inmiddels ben ik bij de APK geweest. Complimenten van de keurmeester, de lampen hebben een erg goed lichtbeeld.

lichtbeeld controleren APK

Qua afstelling mochten ze inderdaad wat hoger, voornamelijk de linker. Nu eens kijken hoe het in de praktijk bevalt. De auto is overigens goedgekeurd dus weer APK tot 2020.

8 gedachten over “Legale LED koplampen op Volvo Amazon”

  1. Het is wel meer licht maar niet duidelijker, kijk maar naar de reflectie in de verte daar staat iets met naar het lijkt twee koplampen waar de spiegeling van de H4 duidelijker is naar mijn idee.

    Beantwoorden
  2. Super mooi beschreven. Eindelijk iemand die weet hoe het zit en het serieus uitzoekt.

    Bij een ongeval waar de verlichting niet gekeurd is en deze een rol speelt, zal ongeveer 75% van de verzekeringsmaatschappijen de schade gaan verhalen op de eigenaar van de auto.

    Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate