Een tijdje terug ben ik voor mijn koelsysteem langs geweest bij Hartgers Radiateuren in Zutphen.

Dit bedrijf had ik als tip doorgekregen van Martijn voor het laten maken van een radiator. Eenmaal binnen voelt het inderdaad als ‘the place to be’ voor maatwerk.

Ik had naast het passen van de radiator uit een electric Smart ook nog even gekeken naar standaard radiateurs uit motoren of brommers, maar dat paste allemaal net niet. Ter plekke al even wat geschetst en geschat.

Dit later in Excel nog in wat meer detail uitgewerkt.

Dat worden dus erg kleine radiatortjes. Voorin twee van ieder 20 x 20 cm en achter boven de achteras voor de batterijen eentje van 15 x 15 cm. Voor het op maat laten maken van de radiateurs vormt de fan het uitgangspunt. Voorin plaats ik de fan achter de radiator en achterin erboven. Na wat zoeken is mijn shortlist nu:

  • Voor batterijen: Spal VA69A-A100-87S = blazend, 128×128 mm, trekt 2,5 – 3,2 A en heeft een flow tot 270 m3/hr
  • Motor / Controller: Spal VA68-A100-83A = zuigend, 182×182 mm, trekt 2,4 – 3,6A en heeft een flow tot 430 m3/hr

De diepte van een fan is toch al snel 60 mm, maar het moet wel passen.

Ik zit alleen nog een beetje te puzzelen met de expansievaten of overflow vaten. Mijn voorkeur gaat uit naar een gesloten systeem en dus met expansievat. Het gaat me echter niet lukken om dit voor de batterijen op het hoogste punt te plaatsen.

Uit een V70 heb ik een mooi compact reservoir gevonden.

Maar goed, uiteindelijk moet ik dus drie expansievaten kwijt, dus waar ik die ga laten en hoe ik dan ga ontluchten?? Wordt vervolgd….

Busbar / powerbar afmetingen

Ander dimensionering vraagstuk is dat van de busbars. Bij het uitwerken van mijn contactor box stonden er nog twee busbars voor de verdeling van de hoogspanning op mijn shortlist. De longlist bestond uit MSB4, Victron, Blue Sea 2104, BEP 777-BB4S-500 en de VTE Bus Bar met cover.

De Blue Sea 2104 had de hoogste rating, het meeste koper en een goede euro/mm2 koper factor. Hij past goed in de beoogde contactor box en biedt door z’n grotere breedte iets meer ruimte voor aansluiten en bekabeling dan de BEP. Ik heb dus uiteindelijk voor de Blue Sea 2104 gekozen. Het is inderdaad een degelijke busbar.

Deze busbar / powerbar dient om de stroom netjes en veilig te kunnen verdelen. Ik moet echter ook diverse doorverbindingen maken, bijvoorbeeld tussen de batterij modules en in de voorste batterijen bak.

Ik ben bij Daniel langs geweest bij wie ik ook de Tesla batterijen heb gekocht. Een stukje meegevaren met zijn elektrische boot en zijn varende werkplaats bekeken, over een project(je) gesproken, impressive!

Ook nog bij zijn loods geweest alwaar hij een open geschroefd Tesla batterij pakket had liggen.

Van hem een aantal busbars meegekregen waarmee Tesla haar batterij modules onderling verbindt.

Die zijn semi-flexibel en afgerond 25 x 3 dus 75 mm2. In een Mitsubishi PHEV zitten veel kleinere busbars van 17×2 dus 34 mm2.

De hoogspanningskabels die onder de auto doorlopen zijn in mijn geval 35 mm2. Deze had ik geleverd gekregen voor gebruik met dezelfde motor en mijn initiële CALB accupakket met een lagere nominale spanning. Voor mijn nieuwe pakket is dit dus over gedimensioneerd. Daar waar ik platte busbars kan toepassen ga ik werken met 25 x 2 = 50 mm2 uit E-Cu koper platstaf.

Door met name in de achterste batterijenbak modules op de kop te leggen komt de pool oriëntatie mooier uit voor het in serie doorverbinden. Rekening houdend met aansluitbaarheid zou de onderste tekening een optie zijn.

Daardoor zou ik een tweetal koperen platstaf busbars kunnen gebruiken, maar echt handiger wordt het niet en bovendien is mijn huidige bak ontwerp ook gericht op reguliere positionering van de modules. Ik ga dus voor de volgende oplossing:

Hierbij ga ik gewoon dezelfde 35mm2 kabel gebruiken om de modules in serie door te verbinden. Ik overweeg nog om daarbij single Anderson connectors te gaan gebruiken. Op die manier kan ik dan alle connecties schroeven, de modules monteren en als laatste ze onderling verbinden. Het is echter ook weer een extra overgang en dus mogelijke bron van storingen. Als het even kan zorg ik voor een veilige manier van aansluiten zonder deze connectoren.

Batterijen bak achter met los frame en cover

Hierbij is het dan weer van belang om overal goed bij te kunnen. Ik ga m’n achterste batterijen bak dan ook zo verder ontwerpen dat ik het frame aan de auto las zodat ik die kan vullen met modules en de modules kan aansluiten en daarna de buitenbak als cover eromheen kan schroeven.

Wordt vervolgd.