Na de vereenvoudiging slag in mijn ontwerp blijf ik nu in steeds verdere details zaken uitwerken. Daarbij is het handig om naast en als input voor de 3D tekeningen ook de daadwerkelijke onderdelen in handen te kunnen hebben. Dus even bij New Electric langs geweest om ondermeer de hoofdschakelaar, zekeringhouders, laders en diverse contactors op te halen.

De laders passen inderdaad toch best mooi in de flanken.

Zekeringhouders research

Van de Hager L501PV zekeringhouders voor de hoogspanning, lage stroom circuits vroeg ik me even af of deze wel geschikt waren voor gelijkstroom. Op de zijkant en in de technische eigenschappen staat namelijk “Nominale spanning (wisselstroom):
690/1000 V”.

Via WhatsApp contact gezocht en zelfs om 23:00 ’s avonds een reactie gekregen.

Uiteindelijk kreeg ik de volgende ochtend een inhoudelijke reactie dat de houder inderdaad geschikt is voor 1000VDC.

Stille vacuum pomp

Verder had ik een Hella UP-28 vacuum pomp meegenomen, tevens uit zo’n Electric Smart en ook wel te vinden in Volvo diesels. Die vond ik echter veel te veel herrie maken (al is de onderstaande 80 dB misschien iets te dichtbij en onbelast gemeten, maar dan nog).

Daarom op zoek gegaan naar een stiller alternatief. Daarbij kwam ik uit op de Ford A426C vacuumpomp of de Mes Dea 70/6E2 als alternatieven. Omdat ik wist dat Martijn in zijn elektrische Volvo 240 ook Mes Dea componenten heeft, even gevraagd welk type pomp hij had. Dat bleek exact die te zijn en hij was er erg tevreden over.

Hella UP-28 versus Mes Dea 70/6E2

Daarop een exemplaar aangeschaft bij Heijnsdijk Electric Cars en meteen even een test gedaan.

Mijn eerste test met de Hella was onbelast, maar dat is niet conform de werkelijkheid. Deze nieuwe vergelijkingstest was onder belasting. Bij de Mes Dea was het iets lastiger om dit voor elkaar te krijgen omdat hij een ingebouwde druksensor heeft en dus snel uitging. Hierbij moest ik dus voor een lek zorgen om ervoor te zorgen dat hij bleef pompen.

dB versus dB(A)

Ik heb gemeten in db(A), dus met een correctie voor de gevoeligheid van het menselijke oor. In absolute dB’s zijn de pompjes even luid, maar de toonhoogte van de Hella is hoger en daar zijn we gevoeliger voor.

Er zit dus iets van 2,5 a 3 dB verschil tussen de pompjes. Dit lijkt weinig, maar het is een logaritmische schaal en bovendien is geluidsbeleving subjectief. Ik las hierover het volgende op Wikipedia:

Zo blijkt een subjectieve verdubbeling van de geluidssterkte overeen te komen met een stijging van het geluidsniveau met 3 dB, dus met een factor 3 voor de intensiteit.

Ik ben dus blij met mijn aanvullende verkenning en uiteindelijk keuze voor de Mes Dea.

Contactor box & busbars

Een contactor box tekenen is natuurlijk leuk, maar het is veel (kosten) efficiënter om een standaard metalen box als basis te nemen. Daarom ben ik even wat gaan schetsen met boxen van Rittal die qua maatvoeringen aardig lijken te passen in de beschikbare ruimte.

Een box van 40 cm breed, 20 cm diep en 12 cm hoog kan ik precies kwijt.

En qua componenten heb ik dan lekker de ruimte.

Wel nog even kijken welke busbar / powerbar ik ga gebruiken. Ik neig nu naar de Blue Sea 2104 (in grijs) ondanks dat in blauw getekende BEP 777-BB4S-500 iets goedkoper is. Eenzelfde vraagstuk geldt voor de busbar op maat die de shunt en contactors in de batterijenbak verbindt.

Een koperen stripje laten lasersnijden en zetten wordt al snel duur. Ik kan ook gewoon een stuk koperen platstaf of railkoper van 20x3mm kopen en kijken of ik dat in de gewenste hoeken gezet krijg.