Startproblemen 940 opgelost en airco gevuld

De eerste startproblemen met de 940 begonnen op vakantie, daarna nog een keer gestrand en geholpen door de ANWB. Al diverse zaken uitgeprobeerd waaronder radio suppression relais vervangen, ontstekingsdelen vernieuwd en het witte brandstofpomp relais gewisseld.

Meer en meer begon ik een lekkende LPI injector te verdenken. Een aantal was vorig jaar vervangen, dus dat was niet het eerste waar ik aan dacht. Omdat je er moeilijk bij kunt, eerst eens met een gasdetector gemeten bij het bougie gat.

gasdetector   alarm

Zowel bij cilinder 1 als 2 alarm, dus ik overwoog een volledige spruitstuk revisie met andere injectoren, uitstroompijpjes en houders om het dan maar allemaal goed te doen. Toch kon die meter ook wel eens te kritisch zijn. Dus toch maar even een injector eruit gehaald en getest met lek zoek spray.

injector   lektest

Toch geen lekkage bij cilinder 1. Omdat je direct na het starten bij het losnemen van de derde bougiekabel niet echt een verschil merkte in motorloop heb ik daarna de derde injector losgehaald. Zeepsop was niet eens nodig, want toen ik hem ook maar een beetje loshaalde hoorde ik het gas stromen.

Gelukkig kon ik ’s middags direct terecht bij Timen Smit. Samen hebben we de derde injector vervangen.

injector   vervangen

Dat bleek inderdaad de oorzaak, want de auto start weer super en rijdt ook een stuk beter.

Airco nagekeken en gevuld

De airco deed het ook niet meer zoals je zou mogen verwachten. Daar heb ik met Timen ook even naar gekeken. De voorplaat van de koppeling bleek krom, dus die hebben we vervangen. Helaas bleef de pomp daarna nog steeds uitgaan. Als test de drukschakelaar overbrugd en dan liep hij wel door. Te weinig koudemiddel/druk dus. Op advies van Timen naar Autoservice Favoriet in Vaassen gegaan en daar konden ze me direct helpen.

autoservice   favoriet

Het systeem werd eerst leeggehaald. Er zat nog maar 300 gram van de 900 gram koudemiddel in.

airco   vullen

Daarna is het opnieuw gevuld met 12 ml olie en 900 gram koudemiddel en de airco doet het weer heerlijk!

3 gedachten over “Startproblemen 940 opgelost en airco gevuld”

  1. Knappe 940 makker. Ik heb zo een 740 in dezelfde kleur….
    Bedankt voor je verhalen, ik lees ze met veel aandacht en interesse,

    Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate