Positionering binnenwielbak, combi kijken & gereedschap gekocht

Naast de startproblemen met de 940 was het een week met van alles en nog wat. Ondermeer even bij Volvo Lotte langs geweest om een combi die daar in consignatie te koop staat te bekijken.

Volvo   Lotte

Deze auto had ik een aantal weken geleden van de eigenaar getipt gekregen met als omschrijving:

Body is ongelast gaaf. Nieuwe voorschermen, nieuwe achterklepdeuren etc. Bodem is gaaf gelast.

Omdat ik inmiddels echt met mijn eigen auto verder ga, is de auto voor mij geen optie meer, maar ik was wel nieuwsgierig. Zou het dan echt bestaan? Een ongelast gave body?

combi   wit

Ik zou haast zeggen ‘gelukkig in dit geval niet’, omdat ik dan nog was gaan twijfelen. Het is een mooie en harde auto, maar er is wel degelijk aan gelast. Op de meeste plekken ziet dit laswerk er goed tot zeer goed uit. Van de dorpels en wielranden twijfel ik of ze deels nog origineel zijn of met een puntlasapparaat gelast. De achterkanten onderaan zijn vervangen en zo nog wel wat meer.

Positionering binnenwielbak

Maar goed, terug naar mijn eigen auto. Doordat de lengte van de dorpel niet meer klopte, bleek het even zoeken naar de juiste positionering van de binnenwielbak. Heel vaak erin en eruit, dorpel en wielrand erbij en meten.

passen   wielbak

Gelukkig heb ik m’n schuurvondst combi als referentie object. Uiteindelijk bedacht om hiermee een houten mal te maken.

mal   ronding   wielrand

En zo een beeld te krijgen van hoe de lijnen uit zouden komen, inclusief de naad tussen de voorste en achterste wielrand.

mal   ronding   wielrand   passen

Ter controle heb ik de mal ook nog even bij de andere wielrand gehouden van zowel mijn groene als de schuurvondst en deze waren beide anders. Dat was wel een geruststellende gedachte. Het hoeft dus niet op de millimeter nauwkeurig.

Gereedschap gekocht

Ook heb ik nog wat handige gereedschappen gekocht. Bij het boren van de gaatjes voor proplassen heeft de plaat de neiging om altijd wat te vervormen. Met een pons gaat dat een stuk makkelijker. Eerst gekeken voor een Tama 5 mm pons of een Roper Whitney met diverse maten ponsen. Dit zijn echter beide handponsen. Op basis van wat tips heb ik uiteindelijk gekozen voor een pneumatische Rodac RC 236 van 5 mm. Soms vind ik dat net wat aan de kleine kant, vooral met dikkere plaat, maar dan kan ik de gaatjes altijd nog even opboren.

Rodac   RC236

Verder heb ik een contourmeter gekocht. Hiermee kan ik de rondingen van mijn schuurvondst combi mooi opnemen.

contour   wielrand

contour   achter

Dan overnemen op een stuk plaat en/of eventueel onder de scanner leggen om een het profiel ook digitaal vast te leggen.

Voorbereiden plaatsing binnenwielbak

Nu ik de positie van de wielbak heb vastgesteld, moet ik nog her en der wat randen herstellen om hem ook daadwerkelijk erin te kunnen lassen. De ponstang kwam daarbij direct van pas en maakt inderdaad mooie gaatjes.

gaatjes   geponst

Het achterste deel van de rechter binnendorpel was ooit al vervangen, maar deels door gebruik van overlappende plaat. Deze heb ik er dus weer uitgehaald.

oude   reparatie   binnendorpel   eruit

Met een stukje karton een malletje gemaakt zodanig dat de dorpel ook weer wat verlengd wordt en de binnenwielbak er tegenaan steunt.

bovenste   deel   binnendorpel   rechts   vernieuwen

Vervolgens een plaatje gemaakt uit 1,5 mm Zincor.

vervangend   stuk   plaat

Het onderste deel van de dorpel (op de foto boven) wordt als één geheel van voor naar achter vervangen met een gezet profiel. Dat laat ik dus voor nu nog even open en los. De hoek als geheel begint dus al wat vorm te krijgen.

hoek   krijgt   vorm

En de nieuwe wielbak lijnt aardig mooi uit met de wielbak van de body.

passing   binnenwielbak

Wordt vervolgd (binnendorpel gerepareerd).

2 gedachten over “Positionering binnenwielbak, combi kijken & gereedschap gekocht”

  1. Hey Lars, waar heb je die binnenwielbak vandaan? Ziet er een stuk beter uit dan het exemplaar dat ik een paar jaar geleden gekocht heb, en inmiddels alweer kan vervangen… #dailydriver.

    Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate