Zelf vind ik de producten van Caprotech erg fijn werken als corrosie bescherming. In het bijzonder de RX5 als roestomvormer en de RX10 (desgewenst op kleur, zie mijn overzicht Volvo kleur naar RAL kleuren). Voor holle ruimtes gebruikte ik RX5 met daarover RX7. Toch wilde ik altijd nog eens wat anders proberen: Mike Sanders Fett. Op het Volvo Klassieker Vereniging forum kwam ik een startset tegen die een mooie aanleiding gaf om dit met de EV combi echt maar te gaan doen.

Mike-Sanders-Fett

In diverse tests komen de vetten echter zeer goed uit de bus als het gaat om roestbescherming in holle ruimtes. De meest bekende en veelomvattende test is “Der Rostschutstest van Oldtimer Markt“.

Der-Rostschutztest-Oldtimer-Markt

In deze test worden de resultaten gepresenteerd van 28 verschillende anti-roest middelen.
Deel 1: resultaten na één jaar (Duitstalige PDF)
Deel 2: resultaten na twee jaar (Duitstalige PDF)
Deel 3: resultaten na vijf jaar (Duitstalige PDF)

Helaas zijn de producten van Caprotech niet getest, dus ik weet niet hoe die zich verhouden tot de  testresultaten. De hele top 5 wordt ingenomen door de “vetten”, daarna volgt een hele reeks op was basis.

testwinnaars-anti-roest

De nummer 1 uit de test, Timemax was eerst niet als doe-het-zelf product verkrijgbaar en daardoor erg kostbaar. De nummer 2 is naar verhouding goedkoper en doet volgens de test niet veel onder voor de testwinnaar alleen kruipt hij heel iets minder. De top 5  bestond uit:

  1. TimeMax
  2. Mike Sanders
  3. UBF 2000
  4. Siegafett
  5. Fluid Film

Een nadeel van Mike Sander Fett is de verwerkingstemperatuur van 120 graden. Dit maakt het wat lastiger om het aan te brengen. De omgeving mag niet te koud zijn en ook je gereedschappen moet je goed op temperatuur houden. Ook moet je met dikke handschoenen werken om de dingen nog aan te kunnen pakken.

Tegelijkertijd is dat ook een voordeel. In tegenstelling tot een product als Fluid Film wat je bij kamertemperatuur kunt verwerken, druppelt overtollig vet op een hete dag minder uit de auto.

Mocht je dit niet helemaal willen, dan is was een betere optie. De keuze tussen vet of was laat echter zich vooral bepalen door de toestand van de holle ruimtes. Was heeft een strakkere en minder aangetaste basis nodig om goed te kunnen werken terwijl vet de roest als het ware verdrinkt en op warme dagen nog kruipt en zo actiever door blijft werken.

Welk middel dan onder het vet?

In mijn geval ga ik de dorpels waarschijnlijk nog openmaken en vervangen. Al moet ik zeggen dat ik na het lezen van de werking en testresultaten van het Mike Sanders Fett de eventueel aanwezige oppervlakteroest ook wel kan laten zitten.

Maar goed, voor de holle ruimtes die tijdens de restauratie nog toegankelijk zijn heb ik nog de mogelijkheid om na het lassen nog een coating aan te brengen. In de Duitse test komt na de vetten en wassen Owatrol olie en Owatrol CIP als eerste naar voren op de 13-de plek.

Owatrol-CIP2

Daar waar ik er nog bij kan, ga ik de holle ruimtes dus maar met Owatrol CIP behandelen en als het eenmaal afgesloten is verder conserveren met Mike Sander Fett.

Update: Na telefonisch overleg met Mike Sander bleek dat je juist het beste geen onderlaag aan kunt brengen, maar gewoon het vet rechtstreeks op het metaal. Anders voorkom je dat het vet de eventueel aanwezige roest kan verzuipen en van de andere coating af glijdt. Hij gaf aan dat je het beste de ruimtes waar je nog even bij kunt met een kwast vol kunt zetten met vet. Met aflassen daarna wel bedacht zijn op smeulen van het vet.

De niet holle ruimtes, dus de onderkant en binnenkant van de bodem doe ik nog steeds gewoon met RX5 met daar overheen RX10 in kleur of ik laat alles in de epoxyprimer spuiten met daar overheen 2K lak.

Update

Inmiddels heb ik op basis van de tip van Rob een tweedehands frituurpan gekocht op Marktplaats voor weinig. Prima ding, met aftapkraan om de spuit makkelijk te kunnen (bij)vullen.

aftapkraan

En met een prima temperatuur instelbereik om het Mike Sanders vet mooi op 120 graden te kunnen krijgen.

goed-instelbereik-temperatuur