Na het demonteren van het dashboard heb ik mijn huidige combi aan een inspectie onderworpen en kwam ik tot de conclusie dat ik een betere basis wilde voor mijn ombouw naar elektrisch. Met name de noodzaak van het vervangen van het schuifdak was hierbij de druppel. Half mei startte een zoektocht. In de afgelopen twee maanden heb ik in totaal 11 auto’s bekeken uit een totale lijst van 14 opties. De overige drie vielen af op basis van foto’s of waren alweer verkocht voordat ik in de gelegenheid was om te gaan kijken.

2015-05-26-Gestraalde-body-Zweeds-kenteken_IMG_3540

2015-06-10-Wit-gespoten-body-origineel-NL

Grappig detail aan de bovenstaande auto is dat ik die een aantal jaren terug via mijn blog aangeboden kreeg, toen heb afgeslagen en via mijn OudeVolvo Facebook pagina een koper vond.

2015-06-10-Gestraalde-body-1969er

2015-06-27-Gespoten-body-import-IMG_3414

2015-07-04-Gestraalde-body-Finland

2015-07-04-Origineel-Nederlandse-body

2015-07-04-Zweedse-body-late-productie

2015-07-07-California-import_IMG_4050

2015-07-17-Spuitklare-body_IMG_4122

2015-07-18-Gestaalde-origineel-Nederlandse-body

2015-07-18-Buitenstaande-combi-NL-kenteken

Een aantal viel af omdat er nog geen Nederlands kenteken op zat. Bij de RDW kun je geen incomplete auto importeren en invoer en ombouw naar elektrisch ineens leek me een te grote stap. Aan sommige was al erg veel gelast en niet in alle gevallen goed genoeg gedaan naar mijn smaak. Eentje werd teruggetrokken uit de verkoop juist toen ik de dag na de bezichtiging belde om te laten weten dat ik hem wilde kopen. Daarop ging de zoektocht weer volop verder.

Ruim twee maanden later ben ik frappant genoeg alsnog uitgekomen bij de auto die ik als eerste aangeboden kreeg. Welke dat is? Zie mijn blogpost:

Vervangende Volvo Amazon combi body gevonden!

Update

Hoewel ik uiteindelijk toch voor onze eigen combi als basis gekozen had, ben ik gaan kijken bij een combi die ik op marktplaats te koop zag staan met de volgende omschrijving:

Harde amazone combi. Org NL auto. Zit strakmaak werk in en heel klein beetje laswerk. Mag geen naam hebben. Een sloper zit erbij voor de ruiten en int delen. Deze auto is 10 jaar geleden compleet gerestaureerd en toen door joyriders onder handen genomen. Dak is gedeukt, zit werk in. Plaat kan van sloper gehaald worden. Motor gereviseerd en loopt zeer mooi. Remmen nieuw al. Koppelt goed.
De zeldzame achterkleppen zijn keihard, deuren, dorpels ook. Voorspatborden wel beetje werk bij koplamprand maar te doen. Bumpers nog goed. Met behulp van de extra sloper dus compleet.
Kortom of voor de onderdelen of om hier een prachtige auto van te maken. Zeer mooie basis.

Veelbelovend dus! De auto kwam me echter al wel bekend voor uit het topic “’67 Amazone Combi 89-19-EH” op het VolvoKV forum en bij aankomst bleek het ook dezelfde te zijn. Op het eerste gezicht een mooie auto (behoudens de schade in het dak) én origineel Nederlands.

groene-combi-89-18-EH

Een nadere inspectie wees echter uit dat de typisch zwakke plekken zelfs na 10 jaar ongebruikt stilstaan al wel weer de nodige aandacht nodig hebben. De auto heeft qua aantal uiteindelijk net zoveel plekken die aangepakt moeten worden als die van ons, maar wel een stuk kleinere. Maar goed, of je nu 2cm uitslijpt of 10cm maar dan ook niet veel meer uit. Ik ga dus gewoon verder met onze eigen combi.